Jag har satt upp ett nytt tak av panel. Jag har lackat panelen med shellak så nu återstår det bara att få det vitt innan det blir helt klart!

Nu är frågan om jag ska måla med vit takfärg (matt)? eller om jag ska använda mig av en vit lackfärg?

När jag var på Bauhaus och kollade lite virke så passade jag även på att ta en titt på färgburkarna! expediten tyckte att jag skulle använda mig av lack, bäst hållbarhet sade han!

Vad tycker ni?
Jag såg att lacken var ca4gånger dyrare än färgen! :-/

Mvh//Johan
 
Jag skulle personligen välja halvblank lack.
 
Hej
Det är snyggt med blank färdigfärg. Typ v-mill som är Alcros snickerifärg. Den finns även i halvblank.
 
Hej
Jag skulle också välja en halvblank lackfärg dock inte en vattenbaserad sådan pgav att en kvistfäck kommer mycket fortare igenom en vattenbas färg än en lösningsm bas lackfärg. Tänk på att schellacken inte stoppar för evigt.....
Jag hoppas att du målar panelen innan du sätter upp den för att undvika krympning när panelen torkar!!! Och glöm inte den viktiga grundfärgen( Jag hade valt en lösnm baserad även där)
Anders
 
Jag åkte till Flugger för att se vad dom tycker att jag ska använda!
Dom sa att ja skulle ha: Flugger interiör slipgrund, att måla med!
Då behöver jag inte grunda bara shellacka 2gånger!
Sen om jag ville så kunde jag lacka över ytan för att få den så blank som man nu vill ha den!

Vet någon vad det är för skillnad på denna färg som jag fick, och en vanlig takfärg från t.ex "bauhaus". Förutom att Fluggers kostar 115kr/L och på Bauhaus kostar den 19kr/L!
 
Hej
Det är stor skillnad på färg och färg. Billig färg har mycket mera vatten i sig och mindre bindemedel. Man kan jämföra det med att du ska köpa grädde och köper lättmjölk istället. Du får måla många fler ggr med billig färg.
 
Hej!

Vår målare rekommenderade V-slip till taken. Det är nog en liknande rekommendation som du fick av Flügger, fast annat märke.

Och jag har aldrig förstått varför man ska köpa billig färg? Det är ju så fantastiskt mycket lättare att jobba med bra färg och blir bättre resultat. Så dyr är väl ändå inte färg jämfört med annat byggmaterial?

/pinebar
 
Hej
V-slip är en grundfärg som man målar på trä före färdigfärgen. Den är helmatt och jag skulle inte rekomendera att bara måla med den. Grunda först med den och sen med en färdigfärg om du vill ha täckande färg.
 
Helt rätt! dumt att snåla på något om man vill få det bra!
När jag köpte färgen så sade dom att jag kan måla över med t.ex lack för att få det lite åt det blanka hållet!

Får se hur det blir när jag har strykt på ett lager. Men taket håller sig kanske fräschare en längre tid om jag målar över med någon form av klarlack?

Mvh//
 
Eftersom shellack är ett helsike att stryka på innertak så drog vi på två lager spärr-vitt (Nordsjöprodukt). Fördelen med spärr-vitt är, som sagt var, att man slipper söla med shellack, men ger ändå en hinna som förhindrar genomträngning. Nackdelen är att färgen är svindyr och matt. D v s, den är svår att tvätta av om det skulle komma smutsiga fingrar på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.