Jag har fått för mig att man sköter om sitt yttertak bättre nuförtiden.

"Läst" att man gärna tvättar, och sen målar, var fjärde år.

Tog hit en takfirma för att kolla på hur det ser ut. Han föreslog istället att vi skulle låta dem behandla det med anti-påväxt-medel (A-delete). Han menade att om man gjorde det var fjärde år skulle man helt slippa mossa och påväxt.

Fick en offert på 9000 för villa plus garage.

Vad tror ni?
 
N nmeden skrev:
Jag har fått för mig att man sköter om sitt yttertak bättre nuförtiden.

"Läst" att man gärna tvättar, och sen målar, var fjärde år.

Tog hit en takfirma för att kolla på hur det ser ut. Han föreslog istället att vi skulle låta dem behandla det med anti-påväxt-medel (A-delete). Han menade att om man gjorde det var fjärde år skulle man helt slippa mossa och påväxt.

Fick en offert på 9000 för villa plus garage.

Vad tror ni?
Står inför samma beslut nu och är nyfiken på att veta hur du gjorde och hur resultatet blev då/ hur taket ser ut idag, om du nu genomförde behandlingen, tack!
 
Jag låg lågt ett tag, men de gjorde det i höstas. Det skulle ta något år för det att försvinna helt, så kan inte riktigt svara än.

Taket ser mycket (!) bättre ut, speciellt på håll. På nära håll är det en del påväxt kvar, som dock verkar död.

Summa, summarum. Hittills är jag nöjd! Mycket finare, och förhoppningsvis håller taket längre. Hoppas nu bara att resten faller bort.
 
  • Gilla
Stenhuskvinnan
  • Laddar…
Gissar att det de sprutar med är typ grönfri el. likn. med bensaltensid.
Jag brukar spruta på det själv med trädgårdsslangen. Blir billigare, men kanske inte lika bra.
Men mossan trillar av iallafall.
Har man mindre taklutning än 45 grader som jag har, kan man gå med handspruta och högre koncentration
 
"N-alkylbensyldimetyl-ammoniumklorid", enligt produktbladet.
Större delen av arbetet lade de nog på att mekaniskt skrapa bort det värsta.
 
  • Gilla
bsba
  • Laddar…
Tack för infon

Låter ganska likt den Bensaltensid som bla. säljs av Alltfraktfritt :

Från deras säkerhetsdatablad:
Alkyl(C12-16) bensyldimetylammonium-klorid 50 vikt- %
 
  • Gilla
Stenhuskvinnan
  • Laddar…
B bsba skrev:
Gissar att det de sprutar med är typ grönfri el. likn. med bensaltensid.
Jag brukar spruta på det själv med trädgårdsslangen. Blir billigare, men kanske inte lika bra.
Men mossan trillar av iallafall.
Har man mindre taklutning än 45 grader som jag har, kan man gå med handspruta och högre koncentration
Har själv 45 graders vinkel på tak. Du föreslår alltså att spruta med vattenslang? Hur får du med medlet? Tog du av mossan mekaniskt eller struntade i det?
 
Stenhuskvinnan Stenhuskvinnan skrev:
Har själv 45 graders vinkel på tak. Du föreslår alltså att spruta med vattenslang? Hur får du med medlet? Tog du av mossan mekaniskt eller struntade i det?
Man köper en flaska som är avsedd för att blanda och spruta med vattenslang.Sen blanda med rätt koncentration. Tror jag hittade beskrivning hos Alltfraktfritt, dvs Gert Strand, verkar vara en klurig man.
Nej jag tog inte bort mossan innan, men det kan ju vara bra att skrapa bort det värsta om man kommer åt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.