Hejsan

Har sökt i forumet och hittat lite svar men inte precis det jag undrar.

Jag har lagt in ett massivt furugolv i vardagsrummet.
Vi skulle vilja lasera detta (Eller måla tunnt) vitt för att känna på känslan.
Blir det inte så bra så vill vi måla det helvitt.

Frågorna är

1. Hur länge måste golvet ligga innan man målar det?
2. Måste man slipa av golvet innan man målar? I såfall hur mycket?
3. Behövs kvistlack?
4. Kan man måla över laserat golv?
5. För och nackdelar med matt vs. blank vitt golv? Har hört att blanka vita golv suger åt sig damm och smuts. Hur är det med matta vita golv?

Detta är ett nervöst projekt med tanke på vilket arbete det var att få in golvet. =/
Golvet är lagt med fris och golvvärme ca 30 kvm.
 
1. Kolla med golvtillverkaren men jag har för mig att om ni följt instruktionerna, dvs låtit de obrutna förpackningarna ligga och vila 2 veckor i det rum där golvet skall läggas innan montering, så skall det gå att behandla direkt.

2. Generellt ja, speciellt om ni gått på golvet, mängden slipning avgörs av den produkt ni tänker använda till ytbehandlingen så läs instruktionerna till den.

3. Beror på produkten, vissa produkter behöver inte kvistlackas men generellt ja.

4. Ja det borde gå med en lätt slipning före. Man kan även behöva grundmåla innan slutstrykningen.

5. Glansiga färger är generellt mer lättstädade men damm och skavanker syns mer på ytan. Jag tror inte att ett blankt golv "suger åt" sig mer smuts än ett matt utan endast att smutsen framträder bättre pga av skillnaden i blankhet mellan den glansiga ytan och den (oftast) matta smutsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.