Jag tänkte måla tre doslock till apparatdosor med samma färg som väggen är målad med (Beckers halvmatt väggfärg). Fastnar färgen på doslocken (av plast) eller måste man förbehandla dem på något sätt?
 
Går alldeles utmärkt! Kör på :)
 
Jag skulle vilja säga att det beror på plasttyp i locket. Jag har lock som det har gått utmärkt att måla på och även lock som har en fetare plast där färgen bara lägger sig som droppar ovanpå.
 
Skiter det sig med vidhäftningen så har biltema en plastprimer på sprayflaska. Borde räcka till bra många doslock
 
Du kan även slipa locket lite lätt med sandpapper (för att rugga upp ytan). Torka sedan av med T-SPRIT.
 
Doppade bara ner mina i färgburken och lät dem sen rinna av lite. Blev bra.
 
Dra av dom med förtunning oavsett plast, det mattar ytan så det fäster
 
  • Gilla
Stenens
  • Laddar…
Testade att torka med förtunning innan målning, men det fungerade inte alls. Färgen gick bra att måla, men när den torkat gick det att skrapa av färgen med en nagel.

Får nog investera i plastprimer inför nästa försök.
 
ZipLock skrev:
...men när den torkat gick det att skrapa av färgen med en nagel...
Vad skulle du dit och skrapa med nageln för? Det är klart att det inte håller för HD utomhusbruk!
 
Vill du nödvändigtvis kunna skrapa på det så måste du matta ner ytan med slippapper så färgen kan fästa.
Plastprimern från Biltema fungerar bra också men går snabbare att slipa än ta ta bort gamla och sedan spraya på primern och när den torkat måla på väggfärgen
 
Testade med Biltemas plastprimer och med den blev det ett strävt lager som väggfärgen fastnade utmärkt på.
 
  • Gilla
Bygg_Herren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.