Hej!

Jag skulle önska att jag får svar ganska fort. :D

Jag undrar om man kan måla direkt på spackel (köksfärg) med färgen man skall ha, 2 lager, eller bör man grunda med nåt annat?

Jag undrar eftersom jag är lite trött på att tejpa, måla, ta bort tejp, tejpa, måla.. har fått nog av det i de andra rummen. :p
 
Jag vet inte om jag uppfattar din fråga rätt, men visst kan du måla direkt på ex. en spacklad gipsskiva med färdigfärgen. Enda skillnaden kanske är att den inte har samma täckförmåga eller vidhäftning som grundfärgen.
 
Ok då förstår jag. Finns det någon risk att jag måste måla 3 lager med färdigfärg eller tror du det går bra med bara 2 lager även då? Om jag måste måla 3 lager då är det bättre att grunda o spara pengar... (själv grundade jag med billig färg tidigare)

 
Den frågan kan inte besvaras förrän efter du gjort ett prov. Risken finns ja.
Använder du riktigt grundfärg, eller bara en billig variant av vanlig färg?
 
Till de tidigare väggar jag målat har jag använt en riktig billig vit väggfärg och det har gått fint. Ja, kanske man skall måla på med billiga färgen då. Har fortfarande kvar färg.
 
Det finns ju också alltid en risk för färgskiftning om du växlar från att ha målat med vit färg som bottenfärg, till färgsatt.. Om du bara gör en färdigstrykning. Är du med?
 
Jo jag förstår vad du menar. Jag målar alltid 2 lager med färdigfärg. Jag märkte själv hur första lagret av röda färgen verkade lite "flammig", sen när andra lagret kom på så blev det som det skall, jämnt. (alltså då jag målade ett rum med mörk kulör) Tycker att det är lite svårt att få det fint mot kanter osv (pga penselmålning vs roller) med bara 1 lagar så jag målar alltid 2 lager.
 
Röd färg är ofta extra svår att få jämn. Av någon anledning.
 
Visst går det att måla med "färdigfärg" på spackel!
Och är ofta så man gör om det bara är lite mindre ytor som spacklats.
Men såna ställen målar (bättrar) man en gång innan man målar hela väggen.
Just för att mätta upp ordentligt.

Men är det hela och nya väggar så är det klart vettigare att köra med en grundfärg.
Det blir ffa billgare. Och om man har valt en relativt ljus färg som man ska måla med sen så går det nästan alltid att knäcka till grundfärgen så att man klara sig med en färdigmålning...

Det där med tejpa och riva, tejpa och riva.. går att undvika om man målar ganska "snålt" el. "tunt" mot tejpen första stykningen/stykningarna.
Sista svängen så fläskar man på rejält och sen river man tejpen innan det torkat.

Kraftigt gula och röda bryts ofta med just såna pigment som har dålig täckkraft.
Varför vet jag inte riktigt... men man har olika brytstyrka i pigmenten också...

/ Fredrik
 
Ok!

Jag kommer måla med billig vit färg igen, men hur tror du täckningen är med aquablå färg? Tänk er skrivarens färg Cyan, rätt så den färgen jag skall ha.

Men hur som helst så skall jag måla med vit färg ändå under.

Jag minns vardagsrummet jag målade 2 lager med vit färgdirekt på spacklet, och än idag stör jag mig på vissa ställen där jag kan se genom lite. :/ Använde Landoras stora burk vit färg där.. mm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.