Idag har jag lyckats pappspänna min första vägg någonsin (drygt 12 kvm) med förvånansvärt gott resultat. Eftersom väggarna sedan ska målas (enbart med linoljefärg) och inte tapetseras i nuläget, undrar jag om någon har åsikter om man bör "tapetsera" väggarna med oplastat tapetpapper innan målning, eller om man ska måla direkt på pappen precis som inför patentering av tak inför limfärgsmålning? Blir det någon större skillnad i slutresultatet?
 
Vi målade direkt på pappen med matt linoljefärg. Gick utmärkt. Vad vinner man på att "tapetsera" den först?
 
Det man eventuellt kan vinna på att tapetsera först är att man blir av med de skarvar som blir där man sätter remsorna som döljer spikraderna. När man målar direkt på pappspänningen syns dessa skarvar vilket de inte gör när man tapetserar på. Alltså beror det på hur man vill ha det om man ska tapetsera eller inte innan man målar. Jag har målat direkt på och tycker det blir bra men det är en smaksak. Finns ingen funktionell vinst med att göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.