Hej,

Jag ska köpa denna och vill måla den i samma kulör som jag målat taket i. Jag har massa färg kvar, svart färg.

Kan man måla direkt på, eller bör jag slipa först och grundmåla och sen måla?
 
  • Mörkgrå väggmonterad EKET hyllsektion från IKEA, 35x25x35 cm, förfrågan om ommålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump från mobil visar produktinformation på ikea.com med text om skötsel av möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör inte använda samm färg på möbeln som du haft i taket. Antar att du inte har använt snickerifärg i taket ?
 
I Interista88 skrev:
Du bör inte använda samm färg på möbeln som du haft i taket. Antar att du inte har använt snickerifärg i taket ?
använt denna
 
  • En etikett på en färgbunke som visar färgnamnet "Living Fusion" och NCS-koden "S 9000-N".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Burk med väggfärg märkt "Fusion" och texten "2 i 1 kombinerad grund- och täckfärg".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är egentligen inte gjord för att måla typ möbler med. Ytan blir inte så hård och den flyter inte ut lika bra som en snickerifärg
 
Fadai
Du kan alltid testa. Slipa och grunda först. (y)
 
Kan man testa att bara slipa och sen måla med den färgen jag har utan att grunda?

om jag ändå måste köpa grundfärg kan jag lika gärna köpa snickerifärg om jag ändå ska åka.

tänkte de kunde va skönt att slippa:)
 
Testa! Måla en sida med färgen du har, blir det dåligt så slipar du och grundar och målar med snickerifärg. Blir det bra så kör du resten av sidorna
 
Skit i grundfärgen, den gör ingen skillnad.

Matta upp med 120 papper och måla bara
 
Om du målar med takfärg så tål den inget skav och slitage. Den blir nog ganska sliten snabbt. Om det är ok så slipa och måla. Vill du ha ett perfekt resultat så köper du en snickerifärg i samma kulör (kostar en 500 hundring)
 
Den ska enbart sitta i hörnet i hemmagymmet för att förvara tvättlappar och rengöringsspray.

så kommer ej slitas.
 
Då skulle jag inte lägga 500 för att måla en låda för 150. Slipa noga och måla x2 med takfärgen utan grund
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Då skulle jag inte lägga 500 för att måla en låda för 150. Slipa noga och måla x2 med takfärgen utan grund
Lite så jag kände, tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.