Vi ska inom en månad börja måla i vårt nyinköpta hus. Alla rum är tapetserade med riktigt fula tapeter så alla ytskickt måste fixas. Då vi vill ha ett så bra resultat som möjligt vill vi inte måla direkt på tapetet. Vi vill inte heller slipa/spackla skarvar då resultatet inte blir tillfredsställande i våra ögon. Vi har kommit fram till att vi ska köpa/hyra en tapetbortagningssmaskin och ta bort alla tapeter. Kvar kommer vi ha gipsskivorna. Nu (äntligen) till min fråga. Kan vi måla direkt på gipset (spaklade skarvar självklart) eller måste hela väggen bredspacklas?
 
Måla direkt på gips går givetvis bra. Men hur tror du gipset ser ut om du tänkt ånga bort tapeterna? Inte att rekommendera.

P.
 
Montera renoveringsgips överallt istället.....
 
Om tapeterna sitter ordentligt skulle jag kånka fram spackelhinkarna direkt...
 
om tapeten sitter bra så låt den sitta för guds skull!
ni ger bara er själva en helsikes massa extrajobb annars.
gipsen kommer antagligen se ut som stryk efteråt, vilket i sin tur lägger till en bredspackling på menyn.
är det struktur på tapeterna, eller varför vill ni inte spackla skarvarna? slutresultatet av det ser ju ut som en vanlig målad gipsvägg...
 
Gör inte misstaget att försöka ta bort tapeten från gipsen. Jag höll på i en lägenhet med "ångmaskinen" (stenhus). Ovanför balkongfönstret "satt tapeten" ordentligt så man fick ta i lite. Det resulterade att pappen på gipsskivan följde med. Inte bra! Resulterade i mera (onödigt) arbete.
 
_bystrom_ skrev:
om tapeten sitter bra så låt den sitta för guds skull!
ni ger bara er själva en helsikes massa extrajobb annars.
gipsen kommer antagligen se ut som stryk efteråt, vilket i sin tur lägger till en bredspackling på menyn.
är det struktur på tapeterna, eller varför vill ni inte spackla skarvarna? slutresultatet av det ser ju ut som en vanlig målad gipsvägg...
Att bara slipa och spackla skarvar ger olika struktur på väggen, vilket inte är snyggt. Får väl testa att bredspackla hela väggarna då...
 
Uffe_74 skrev:
Att bara slipa och spackla skarvar ger olika struktur på väggen, vilket inte är snyggt. Får väl testa att bredspackla hela väggarna då...

nej, det ger ingen annorlunda struktur. i så fall har du en tapet med struktur, för en vanlig - slät tapet med spacklade skarvar ser ut som en vanlig gipsvägg. jobbar själv som målare.
får du olika strukturer beror det på spackeltyp och/eller slippappret.
 
_bystrom_ skrev:
nej, det ger ingen annorlunda struktur. i så fall har du en tapet med struktur, för en vanlig - slät tapet med spacklade skarvar ser ut som en vanlig gipsvägg. jobbar själv som målare.
får du olika strukturer beror det på spackeltyp och/eller slippappret.
OK vad rekomenderar du för spacke och slippapper? Har tidigare kört med Alcro's "lätt hand" vilket jag tycket var enkelt att arbeta med när jag bredspacklade ett halvt hus. Iofs använde jag en giraff då men det var fint att arbeta med.. :)
 
Det gäller ju också att slipa spacklet överallt, annars blir det som en blank fläck.
 
fridhem skrev:
Det gäller ju också att slipa spacklet överallt, annars blir det som en blank fläck.
??? vad menar du???
 
Jo jag har sett flera, gamla som nya hus med exempelvis gipstak och då sett att en del har en eller flera blanka fläckar, nyfiken som man är började men ju undra varför det blev så.
Och efter att pratat med många inom målar branschen så säger de att det beror säkerligen på att spacklet inte har sliprepor överallt och då blir det en annan struktur dvs blank.
Ex spackel för skruven och sen har man ej slipat den.
 
fridhem skrev:
Jo jag har sett flera, gamla som nya hus med exempelvis gipstak och då sett att en del har en eller flera blanka fläckar, nyfiken som man är började men ju undra varför det blev så.
Och efter att pratat med många inom målar branschen så säger de att det beror säkerligen på att spacklet inte har sliprepor överallt och då blir det en annan struktur dvs blank.
Ex spackel för skruven och sen har man ej slipat den.
Ok, då förstår jag. Men jag har aldrig sett det.
 
Är billackerare i grunden så det är lite utav en störning att se allt när det gäller yta. Inte roligt alla gånger...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.