Hej alla kloka! Behöver era goda tankar om att måla över en kakelbård vars färg jag inte gillar (se bilder). Hur går man tillväga - behövs slipning, grunda osv? Och kan man måla över fogen eller ej? Jag tänker svart färg.

Alternativet är att byta ut bården mot en ny men är orolig att försöka få loss bården utan att skada omkringliggande plattor (går det ens?) Tack på förhand! Katarina
 
  • Vit kakelvägg med en bård av blå kakelplattor som användaren funderar på att måla över.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kakelvägg med en blå kakelbård och metall duschstång i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allting går, det är en fråga om hur mycket jobb det blir bara :)

Att ta loss plattorna skulle jag säga är riskabelt. Skadar du tätskiktet bakom så kan du åka på en omfattande badrumsrenovering i så fall.

Det finns tydligen kakelfärg som mna kan måla med (kolla med din färghandlare) - hur bra den sitter vet jag inte. Du får nog pillra så du inte målar i fogen dock, eller om det ser ok ut så kanske du målar över den med ?

Annars finns "klistermärken" som man, iaf för större plattor, kan sätta över har jag sett...kanske även finns för små ?
 
  • Gilla
Katarina Hstam
  • Laddar…
Tror det mesta kommer se sämre ut, det va ju inte så illa nu men börjar man smeta på färg så höjer det knappast intrycket.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.