Vad använder man lämpligast för att måla ett brädtak i ett badrum? I dag så är taket helt obehandlat, även i duschutrymmet. Vad jag kan se så är det inga problem med taket utan allt ser ok ut, fast det verkar ju lite knasigt att ha ett obehandlade brädor i ett våtutrymme. Badrummet tror jag gjordes om för kanske 5 år sedan och då tog man fram brädtaket under vad som fanns då.
Så...vad behandlar man det bäst med, oljefärg, lackfärg, nåt annat??
 
Inga förslag eller synpunkter?
 
Vad sägs om våtrumsfärg?
 
Det var för enkelt för att jag skulle tänka på själv...ibland krånglar man till det för mycket, eller tänker för lite kanske. :surprised:
 
Hehe, ja.. :)
 
Vattenbaserad grundfärg för trä därefter 2 lager med vattenbaserad lackfärg.
Anders
 
Anders, har du någon lust att motivera ditt svar eller skriva varför man inte ska använda våtrumsfärg?
 
Hej Jon_h

Jag som sysslar med färg dagligen och har ett stort stöd bakom mej anser att det är det bästa att måla trä med för den sitter riktigt bra men det är klart att lägger man en bra grundfärg så är det troligtvis inte något problem med en våtrumsfärg.
Anders
 
Glömde.......
En annan sak är att en lackfärg är mycket hårdare på ytan än en våtrumsfärg
Anders
 
Jag tvivlar inte alls på att du har ett stort stöd bakom dig och så, men jag ville bara veta varför. Och det var alltså färgens vidhäftning mot träet som kanske skulle vara bättre med grundfärg och lackfärg om jag förstår dig rätt. Är den lika diffusionstät som våtrumsfärgen?
 
Hej Jon
Vet faktiskt inte om lackfärgen är mer diff.öppen än en våtrumsfärg men om man kan ha en blank lackfärg ute så borde den kunna tåla lite vattenstänk o ånga lika bra om inte bättre.
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.