Rubriken borde locka många läsare... ;)

Saken är den att vi skall hyra ett hus där tidigare ägare har haft c:a 20 hundar och ett antal katter, inomhus! Väggarna (i vissa fall det som är kvar av väggarna....) som en gång i tiden varit vita är, c:a 90 cm upp från golv, täckta med smuts från hundarnas tassar. Troligtvis allt från jord, gräs till hudskit i olika kulörer...
I och med att vi hyr huset en kortare tid innan vårt nybygge är klart så vill vi inte lägga ner för mycket tid/pengar på hennes hus.
Är det OK att bara måla över skiten med ny vanlig väggfärg?
Försvinner även den eventuella lukt som skiter ger oxå eller måste man specialbehandla väggarna först?

Sist, men inte minst: Finns det bra förslag på hur man snabbt och lätt får bort lukt från hund/katt så mottages dom med extremt varm hand!
 
Alcro har en färg som heter I-tak. Den är tänkt att använda när rökare har varit i farten, borde fungera hos er. Fråga i färgbutiken, de ska veta. Sen måste du nog skura väggarna med målar tvätt förts oxå.

Tips: Denna färg kan man ha uppe på shellacken på kvistar innan man målar vit på tex lister. Då ska det aldrig bli gula fläckar. ;D
 
En kompis som köpte en lägenhet som en psykiskt sjuk människa bott, pundat och rökt i (samt använt som soptipp) målade med oljefärger överallt. Det var det enda som kapslade in nikotinet tillräckligt. Han sålde den förvisso efter några år men under den tiden märktes inget.
 
tror att vi hade en tråd med en död hare...
där stod det att man skulle steka pannkakor så kände man inte liklukten... vet inte men det kanske funkar.

angående skiten.... målarsoda... tar bort fettet från djuren som smutsen är bundet i.

sen är de bara att måla som vanligt
 
Ozonbehandling brukar användas för att få bort lukt,
kolla med Ocab eller Munters eller liknande.
 
Du måste grunda med en oljefärg. Vattenbaserat duger troligen inte eftersom en del av fläckarna kommer lösas upp av färgen och synas igenom. Vad som händer med lukten vet jag inte. Jag var på visning i ett sådant hus... jag vände och gick därifrån utan att ens fundera på att köpa.
 
Jag hade oxå helst vilja vända men det finns inga alternativ för oss. Det blir detta huset eller sova i tält...
Jag körde billig vattenspädbar väggfärg i går. "Slaffsade" på två strykningar. Över skit, damm och allting. Håller färgen sig uppe i de 4 månader vi skall bo där är jag mer än glad.
Skall återvända till "hundhuset" idag och se hur det blev.
Ozonbehandlingar etc. blir lite för dyrt iom att det inte är vårt hus och ägaren inte släpper en krona för renoveringar. >:(
Snabbt, billigt och någorlunda bra är tanken. Tänkte ta vägen om Statoil och köpa ett gäng wunderbaums oxå..... ;)
 
varför inte städa?

Åk till en bilrekondare och be om att få köpa ett medel som tar bort lukter, köper själv sånt från en kille i Örebro, drygt, billigt (65kr för 1liter, spädes 1:9) och funkar otroligt bra, funkar skitbra i bilar som är inrökta och som hund har bott i, så då borde det funka även i ett hus...
;)


 
Efter en brand i en lägenhet dom jag hyrde så målades den med någon 2-komponents(alkyd?)färg, tydligen det enda som klarar av att helt kappsla in oönskade dofter. (enligt målaren i alla fall.)
 
Gick som målarlärling ett par år, och min erfarenhet är; oljefärg! behöver inte ens vara nån speciell, bara att det ska vara för inomhusbruk (funkar iofs säkert med utomhusfärg också). på vår firma tog vi sån som blev över efter andra jobb. har själv totalmålat nikotinfärgade lägenheter.

Kattpiss har jag märkt är svårt att bli av med. Har trägolv hemma på vilket de förra ägarnas katter impregnerat ett hörn med piss. Efter golvslipning och -lackning luktar det fortfarande i samma hörn vid våttorkning. Blir nog aldrig av med det.
 
Det funkade faktiskt ganska bra med den vattenspädbara färgen. Både skit och lukt försvann.
Kattpisset på en av väggarna var det värre med :(

Vi hade en städfirma som städade huset innan vi målade och enligt dem så finns det bara ett sätt att bli av med kattpiss på väggen: Byt väggen!
Dom körde med en massa olika medel men han sa både innan och efter behandlingen att det var meningslöst; och det var det.
Har, tillfälligt, ställt en massa doftljus intill väggen för att neutralisera doften (ser ut som ett offeraltare ;D) tills vi får OK från hyresvärden att ersätta väggen.
 
flytta för guds skull,FLYTTA!!!!!!! ::)
 
Nu har vi, sedan december, flyttat från "hundhuset" så problemet är ett minne blott. :p
Kan så här i efterhand nämna att det var ingenting som hjälpte. Hade det varit mitt hus och vi inte hade hyrt det hade jag rivit väggen med facit i hand. Nu gick det 1-2 "luktagott-sprayer" i veckan för att härda ut.
 
Bjud hem min kompis Pelle. Han lägger rökare som heter duga. Efter det så glömmer du allt om alla andra lukter.

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.