Hej,

jag undrar om någon av er har försökt få fram ett liknande resultat på ett bord av ljust träslag som ett instant grey teakbord likt detta på bilden. Jag vill åt samma resultat, dvs ljus silver med sammetslen känsla och där träet känns helt naturligt, ingen hinna. Går det? Ska det vara bets eller hårdvaxolja eller något annat? Bordet ska stå utomhus.
 
  • Runt träbord med instant grey finish för utomhusbruk, visar ljust trä med silvergrå ton och texturerad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Runt bord med instant grey yta på ett ljust träslag, placerat på en terrass med flätade rottingstolar och ljuslyktor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för trä i bordet? Enklaste lösningen är ju annars att bygga ett bord i teak, ek eller liknande som klarar sig bra obehandlat utomhus och vänta en stund. Det går rätt fort att bli ungefär sådär.
 
Hep Hep skrev:
Vad är det för trä i bordet? Enklaste lösningen är ju annars att bygga ett bord i teak, ek eller liknande som klarar sig bra obehandlat utomhus och vänta en stund. Det går rätt fort att bli ungefär sådär.
Ja, alltså bordet på bilden är ju teak. Men jag vill få samma känsla med ett annat träslag. Det måste ju finnas någon pigmenterad olja eller något som får det resultatet?
 
A AlexzandraW skrev:
Ja, alltså bordet på bilden är ju teak. Men jag vill få samma känsla med ett annat träslag. Det måste ju finnas någon pigmenterad olja eller något som får det resultatet?
Vilket träslag är det du vill 'sminka'?
 
Det är ju inte helt enkelt att få något att likna teak, kännas som teak och tåla att stå utomhus, utan att det får kännas som en behandlad produkt.

De flesta träslag grånar efter ett par år utomhus i sol/vind/regn.. men en del av dem börjar ju brytas ner på köpet..
 
Frustrator Frustrator skrev:
Vilket träslag är det du vill 'sminka'?
Vilket träslag går att göra något sådant av?
 
A AlexzandraW skrev:
Vilket träslag går att göra något sådant av?
Egentligen går alla träsorter, men resultatet kan bli lite olika.
Tryckimpregnerat virke går att kiselbehandla typ sioox ä väl kisel. Mina föräldrar körde det på sin altan. Kan säga att det blev lite sisådär, vissa ytor gråa vissa mer beiga..

Ek, teak och lärk bleknar av sig själv relativt snabbt.
 
  • Gilla
AlexzandraW
  • Laddar…
Om man väljer att sminka t ex furu för att det är billigare än att bygga i teak/ek, så får man vara beredd på att det även ser billigare ut. Eller att det ser ok ut under en mycket kortare tid.
 
Hep Hep skrev:
Om man väljer att sminka t ex furu för att det är billigare än att bygga i teak/ek, så får man vara beredd på att det även ser billigare ut. Eller att det ser ok ut under en mycket kortare tid.
Därför jag kallade det sminka. Kanske inte var uppenbart men att med behandling gråa ett bord blir oftast som att sk sminka en gris...det är fortfarande en gris under sminket ;) (fast inget fel på grisar..)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Därför jag kallade det sminka. Kanske inte var uppenbart men att med behandling gråa ett bord blir oftast som att sk sminka en gris...det är fortfarande en gris under sminket ;) (fast inget fel på grisar..)
Frustrator Frustrator skrev:
Därför jag kallade det sminka. Kanske inte var uppenbart men att med behandling gråa ett bord blir oftast som att sk sminka en gris...det är fortfarande en gris under sminket ;) (fast inget fel på grisar..)[/

Ah! Jag förstår, men det jag efterfrågade var tips på färg/olja/bets, vad som kan fungera och ger ett liknande resultat som grånad teak, inte åsikter om vad som är ”finast”. Men jag får nog vända mig till experter på området.
 
Vad vi försöker säga är att det finns metoder att få ytan i samma färg, men om du exv använder gran eller furu kommer du inte få samma struktur som teak. Det får du i princip bara om du bygger det i teak.
Du skrev själv att det inte skulle kännas som naturligt trä och då går väl färg bort.
Bets finns men beroende på träslag kommer de suga olika mycket..
 
Du behöver inte känna dig påhoppad. Det är ingen snobbism. Det handlar inte om att ek och teak är finare än t ex gran. Det handlar om att det oftast syns och ser fejkat ut, när ett material försöker vara något det inte är. Att behandla ”fint” trä som ek så att det ska se ut som furu för att passa in någonstans är lika svårt det.

Eftersom du inte säger vilket trä du vill använda är fortfarande rådet att teak är den enklaste vägen ätt gå om du vill att de ska se ut som teak.
 
Hep Hep skrev:
Du behöver inte känna dig påhoppad. Det är ingen snobbism. Det handlar inte om att ek och teak är finare än t ex gran. Det handlar om att det oftast syns och ser fejkat ut, när ett material försöker vara något det inte är. Att behandla ”fint” trä som ek så att det ska se ut som furu för att passa in någonstans är lika svårt det.

Eftersom du inte säger vilket trä du vill använda är fortfarande rådet att teak är den enklaste vägen ätt gå om du vill att de ska se ut som teak.
Fast jag frågade om olika alternativ, inte vad du tycker.
 
Nu får du väl ge dig. Jag försöker förklara hur det funkar med trä. Ingenstans nämner jag vad jag tycker, då det inte hör hit. Det är du som verkar lägga in tyckande och värderingar - inte jag.
 
Jag har använt Herdins vitpigmenterade hårdvaxolja, främst på ek. Det ger ett liknande resultat utseendemässigt, men ytan känns mer som lackad tycker jag. Kanske ska kika på vax av nått slag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.