Dum fråga men, jag undrar ifall man kan måla betongpannor ?

Just nu är dessa tråkigt gråa med en del mossa på och jag tänkte göra dom röd/oranga så att det blir som nytt ;)

Behöver nåt att göra ifall jag skulle bli sysslolös i sommar.

Tack på förhand!
 
Det finns firmor som utför det men om det finns finns nån metod för amatörer vet jag ej.
 
Finns som sagt firmor som gör sån men gå inte på att det förlänger takets livslängd för det är pappen som håller taket tätt när snö och regn kommer in under pannorna. Så måla är bara en utseende sak.
 
Ordentlig rengöring och betongfärg håller i flera år och taket ser fint ut, men pappen därunder är fortfarande en risk.
 
johan ivarsson skrev:
Finns som sagt firmor som gör sån men gå inte på att det förlänger takets livslängd för det är pappen som håller taket tätt när snö och regn kommer in under pannorna. Så måla är bara en utseende sak.
Förlänger det kanske betongpannornas livslängd?

Man får väl högtryckstvätta och sedan måla med lämplig färg antar jag.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Har sett flera såna hus med målade pannor och jag är förvånad över så snyggt det blir...
 
thomasx skrev:
Förlänger det kanske betongpannornas livslängd?

Man får väl högtryckstvätta och sedan måla med lämplig färg antar jag.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Jo det gör det men är pappen under dåligt spelar det ju inget men är pappen bra och pannorna lite dåliga kan det vara värt att måla.
 
Tänk på att färgbyte av takpannor är bygglovspliktigt.
 
Det är det nog lite olika med, i min kommun är det inte det tex.
 
Intressant.... Det är går jag kolla vidare på
 
Är pappen dålig och pannorna bra byter man papp och återanvänder pannorna.
 
Såg något pris att en normal villa ligger runt 14.000kr

Jag räknade lite snabbt här hemma. Så kostar det drygt 8000kr för bara pannor, så nja det vet ifan om de är värt att måla dom. Om man inte kan göra det själv vill säga
 
D
berne88 skrev:
Såg något pris att en normal villa ligger runt 14.000kr

Jag räknade lite snabbt här hemma. Så kostar det drygt 8000kr för bara pannor, så nja det vet ifan om de är värt att måla dom. Om man inte kan göra det själv vill säga
Inkluderar priset för målning även rengöring innan? Priset på 8,000:- för nya pannor är ju inte riktigt jämförbart då man väl inte får de gamla pannorna nedtagna och deponerade och de nya pannorna upplagda för det priset. Å andra sidan är de pannorna nya.
 
DIY_freak skrev:
Inkluderar priset för målning även rengöring innan? Priset på 8,000:- för nya pannor är ju inte riktigt jämförbart då man väl inte får de gamla pannorna nedtagna och deponerade och de nya pannorna upplagda för det priset. Å andra sidan är de pannorna nya.


I dom 8000kr så skulle jag få göra allt sj. Bära upp dom osv.

Ä i dom 14.000 så ingår allt, tvättning måling osv.


Jag kommer inte att måla, då byter jag hellre,
 
8000kr bara för färgen?
 
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.