M
Så börjar det då dra ihop sig till att måla huset. Huset ifråga är byggt av betong med fasad som har ett "spritputsutseende" med "fuskfoder" (som egentligen bara består i att betongen är slätare runt fönster). Det finns ju guider om hur man ska måla betong/puts med silikatfärg men jag undrar ändå om någon har goda råd. Är det enklast med mycket grov roller eller pensel?
Hur fixar man lättast att måla "fuskfoder" snyggt med vit färg? Det går ju inte att använda maskeringstejp... Eller man får man bara försöka följa (den inte så väldefinierade) kanten så gott det går?

Tillägg: Om någon har rekommendation eller avrådan om faktikat av silikatfärger så är jag idel öra och öga.
 
  • Betonghus med spritputsad fasad och slätare "fuskfoder" runt ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om du vet hur man målar så behöver du inte tejpa den där kanten. Måla spritputsen först, kommer det lite över så tar du den när du finmålar det släta.
 
M
T topmount skrev:
Vill man ha skarpa kanter får du måla in tejpen men det är kanske lite överkurs här, själv brukar jag arbeta med en stor spackel spade.
[länk]
Har målat mycket inomhus, inklusive skarpa "snobbkanter", så det har jag koll på. Men det känns verkligen som överkurs här. :)
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
N
Vad är det för färg på spritputs och foder nu?
 
M
N neo11 skrev:
Vad är det för färg på spritputs och foder nu?
Jag antar att det är silikatfärg.
 
N
Kan ju vara kalkfärg på, och då är det bättre att måla med kalkfärg.
Även om det går att måla med silikat.
 
N
Jag skulle ju tagit en sandviksskrapa och försökt skrapa bort det grova på fodren.
Varför inte måla foder och spritputs med samma färg?
Enklast att måla är med plafondpensel, inte roller.
 
M
N neo11 skrev:
Kan ju vara kalkfärg på, och då är det bättre att måla med kalkfärg.
Även om det går att måla med silikat.
Jag får nog korrigera tidigare svar. Tog en trasa med aceton och drog mot väggen. Den färgas vilket då antar jag betyder att det är akrylatfärg. Det är nog inte silikat-, kalk- eller emulsionsfärg.
N neo11 skrev:
Jag skulle ju tagit en sandviksskrapa och försökt skrapa bort det grova på fodren.
Varför inte måla foder och spritputs med samma färg?
Enklast att måla är med plafondpensel, inte roller.
Det är inte puts, det är betong och hårt. Mycket hårt. Är det lämpligt att måla akrylat med plafondpensel?
 
M
I InsidersUnited skrev:
Om du vet hur man målar så behöver du inte tejpa den där kanten. Måla spritputsen först, kommer det lite över så tar du den när du finmålar det släta.
Hehe... Om jag "vet" det beror nog på vem man frågar och jämför med. ;)
 
M
Som tillägg till förutsättningarna kan sägas att det är hus av betongelement byggt i slutet av 70-talet. Det är ommålat för x antal år sedan av någon tidigare ägare.
 
N
M mattie_river skrev:
Jag får nog korrigera tidigare svar. Tog en trasa med aceton och drog mot väggen. Den färgas vilket då antar jag betyder att det är akrylatfärg. Det är nog inte silikat-, kalk- eller emulsionsfärg.

Det är inte puts, det är betong och hårt. Mycket hårt. Är det lämpligt att måla akrylat med plafondpensel?
Nej, då ska du nog använda en väldigt grov roller.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.