S
I samband med takbyte har vi fått nya vindskivor och takfotsbrädor som vi ska måla innan takläggarna monterar upp dem.

Vi har oljat och kommer att grundmåla och sedan täckmåla två varv.

Nu till frågan (som verkar vara förvånansvärt svår att få ett klart besked om):

Ska baksidan av brädorna målas? Helt eller delvis?

Den första informationen vi fick var att baksidan kan oljas men absolut INTE får målas för då riskerar man att stänga in fukt och få röta.

Men saken är den att både vindskivor och takfotsbrädor sitter ganska luftigt och långt ut från fasaden. På många hus är de ju spikade i takfoten och man ser knappt baksidan, men på vårt hus så är baksidorna fullt öppna och synliga. Och när vi visat upp bilder på hur det ser ut så får vi ett annat besked, nämligen att allt som är synligt MÅSTE målas för annars riskerar vi mögel och röta av den anledningen.

Så vad gör vi nu? Ska vi chansa och måla alla sidor ändå? Eller försöka måtta alla eventuella överlapp och spara 2-3 cm omålat på baksidan, just där det ska spikas mot fasaden?
 
Det beror ju på vad du har för färg, med slamfärg eller tjära är det ingen risk att måla vindskivan runt om, med vattenbaserade plastfärger är det en uppenbar risk att fukt stängs in och vindskivan ruttnar.

Utsatt trävirke som ska målas bör nog grundoljas med 1/2 linolja och 1/2 balsamterpentin och sedan målas tunt 2-3 gånger med en bra svensk linoljefärg för att hålla så länge som möjligt i vårat klimat.
 
En smaksak, jag har målat ett lager på baksidan och takfot utan vare sig olja eller grund och det fungerar. Är bara för utseendet.
Kör med ett färgsystem utan grund, impregneringsolja och täckfärg (kombinerad alkyd/akrylat)
 
Som sagt. Det beror på färgen.

Vi har målat med akrylat och då ska inte baksidan målas. Men jag kan tänka mig att det går fint att olja den.

Med alkyd, slam eller linoljefärg skulle jag målat även baksidan.
 
  • Gilla
rg_united
  • Laddar…
Byggde mitt hus -92. Samtliga vindskivebrädor och takfotsbrädor är grundade (Visir) och strukna med ett lager demidekk runt om efter att de var tillsågade. Har precis gjort om taket med ny papp och ingen röta i någon bräda nånstans.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
S
Tack för svar hittills! Färgen ja såklart. Vi använder färgsystem från Nordsjö med Nordsjö Premium Exteriör.
 
Jag använder också Nordsjö men deras VX sedan 25-30 år när det kom. Finns ju nyare men färgbutiken tycker jag ska köra vidare med det då vi inte haft några problem. Nackdelen, men för oss positivt, är att ytan får en mattare ton med tiden.
 
Jag har inte sett vindskivor som målats på baksidan. Kanske därför de ruttnat. :)
Där vatten kommer åt är det en fördel med skyddande färg, så kanske någon cm upp på baksidan och förstås ändträ. Mer är onödigt är min uppfattning.
 
  • Gilla
Görte
  • Laddar…
Nu har du sett en och även takfot målad 2013.;) men kommer inte att målas vid nästa strykning av panel/vindskiva.
Och vindskivor, etc, ska göras i 28 mm, även brädan vid takstolen, och inget panelvirke, för det är ett problem att de spricker lättare och oftast sämre kvalite.
Nymålad takfot och en trästruktur under taket, synliga tecken på sprickbildning på brädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Siljan runt
  • Laddar…
MultiMan
Jag målade alla mina nya vindskivor nere på marken, först med grundolja, sedan med Tinova VX, runt om hela brädan, som sedan skruvades upp och målades/tätades där det blev skador. Ser likadant ut efter 17 år, dvs inget har ruttnat eller flagat.
 
  • Gilla
Siljan runt och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag målade alla mina nya vindskivor nere på marken, först med grundolja, sedan med Tinova VX, runt om hela brädan, som sedan skruvades upp och målades/tätades där det blev skador. Ser likadant ut efter 17 år, dvs inget har ruttnat eller flagat.
Så var det tidigare namnet på Nordsjö VX+;) målade om gäststugan efter ca 15 år och inte ett färgsläpp, bara en målartvätt och en strykning, samma röda som bilden.(y) Egen "tro" att ett lager räcker och gör inget om den mattas mot faluröd.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.