Hej,

Håller precis på att måla huset när svärfar kommer förbi. Han påpekar att jag inte bör måla de bärande stolparna till två överbyggda tak då risken är att jag stänger in fukt, och så kommer det att ruttna inifrån. Huset är från 78, och stolparna har sedan tidigare en mörk lasyr.
Är detta verkligen en risk?
Tänkte måla med Demidekk Ultimate samt Nordsjö grundfärg.
Har bifogat två bilder med hur stolparna ser ut. Det är en reglar med två fasadbrädor på vardera sida.
 
  • Detaljerad utsikt av en trästolpe med byggnad och himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av en vitmålad trästolpe som stödjer ett beige tak på uteplatsen med grå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Han har rätt. Om ni inte sköter dessa och har koll får man snabbt problem. Olja istället kanske ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Han har rätt. Om ni inte sköter dessa och har koll får man snabbt problem. Olja istället kanske ?
Tack för svar!
Diskuterade detta här hemma, om nu risken för röta finns, och sambon vill verkligen att de ska vara vita. Finns det något sätt att få dem vita? Olja med pigment?
Går det att använda lasyr igen, fast denna gången vit?
 
V Vilse_i_Blekinge skrev:
Tack för svar!
Diskuterade detta här hemma, om nu risken för röta finns, och sambon vill verkligen att de ska vara vita. Finns det något sätt att få dem vita? Olja med pigment?
Går det att använda lasyr igen, fast denna gången vit?
Ja men blir inte samma lika som täckfärg…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja men blir inte samma lika som täckfärg…
Misstänkte det...
Vad är att föredra om jag önskar vitt (även om det inte riktigt blir likadant), för att få bästa möjliga hållbarhet? Är inte alls kunnig i detta, så kan du rekommendera något specifikt hade jag varit väldigt tacksam.
 
V Vilse_i_Blekinge skrev:
Misstänkte det...
Vad är att föredra om jag önskar vitt (även om det inte riktigt blir likadant), för att få bästa möjliga hållbarhet? Är inte alls kunnig i detta, så kan du rekommendera något specifikt hade jag varit väldigt tacksam.
Vitt pigment i olja möjligtvis. Jag skulle aldrig täckmåla så utomhus, inte ens ett altanräcke eller liknande….
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vitt pigment i olja möjligtvis. Jag skulle aldrig täckmåla så utomhus, inte ens ett altanräcke eller liknande….
Tack igen!
Så i princip bör jag bara slipa bort den gamla lasyren och sedan olja in det?
 
V Vilse_i_Blekinge skrev:
Tack för svar!
Diskuterade detta här hemma, om nu risken för röta finns, och sambon vill verkligen att de ska vara vita. Finns det något sätt att få dem vita? Olja med pigment?
Går det att använda lasyr igen, fast denna gången vit?
Bygg in dom, dock utan så att det blir tätt, Öppet uppe och nere. Sedan målar du panelen eller vad du sätter på stolparna, vitt.
 
T trafe skrev:
Bygg in dom, dock utan så att det blir tätt, Öppet uppe och nere. Sedan målar du panelen eller vad du sätter på stolparna, vitt.
Bra idé, men då blir det kanske lite svårt att hålla koll på skicket av stolparna under åren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.