Tänkte piffa till badrummet med enkla medel och ska börja med att måla om badrumstaket, men kan inget om badrum mer än att det behövs våtrumsfärg och gedigen inplastning. Fattar det som att det är någon slags väv som sitter i taket och att den bubblat sig lätt på ett ställe. Hade ni vågat måla på väven eller är risken stor att den släpper? Finns det andra lösningar som att spackla?

Sen undrar jag över silikonfogen också. Är det ok att skära bort den och ersätta med en latexfog som målas över med våtrumsfärgen? Och behövs våtrumsgrund? Såg att beckers hade ett sådant system... Många frågor!
 
  • Finger pekar på en bubbla i väven i badrumstaket under en lampa, med funderingar om målning eller spackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrumstak med bubblor i väven och kakelväggar, en synlig silikonfog där tak och vägg möts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Claes Sörmland
Ja och ja.

Du kan måla om taket med t ex vanlig våtrumsfärg. Tvätta noga, bäst är att tvätta först med vatten med detergent och sedan ett varv med T-röd. T-röd löser den gamla hårdnande ytan på den gamla akrylatfärgen så att den nya färgen fäster bättre.

Silikonfogen i takvinkeln är bara dekoration. Så du kan byta ut den. T ex Tec7 är övermålningsbart. Tyvärr fäster det mesta dåligt där silikon tidigare har suttit.
 
Tack! Och bra tips med tec7, den är uppskriven på inköpslistan nu. Men alltså inga risker med att väven börjat bubbla sig?
 
Claes Sörmland
M OscarEricsson1 skrev:
Tack! Och bra tips med tec7, den är uppskriven på inköpslistan nu. Men alltså inga risker med att väven börjat bubbla sig?
Bubblingen kan u skära upp och limma om. Eller göra som jag, ta en spruta med kanyl och injicera vävlim i bubblan. Och sen lite massage så att luften trycks ut genom de små kanylhålen och väven fäster igen.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Haha det hade jag inte tänkt på. Sambon är ssk, så ska låta henne göra det och känna sig lite delaktig.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M OscarEricsson1 skrev:
Sen undrar jag över silikonfogen också. Är det ok att skära bort den och ersätta med en latexfog som målas över med våtrumsfärgen?
Ja latexfog är lättare att få snygg, använd en lätt fuktad svamp
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.