Dags för nästa projekt.

Måla en gammal risig toalett (utan duschutrymme).

Den ligger på oisolerad betongplatta.

Väggar
Kan man köra silikatfärg? Eller är våtrumstapaten redan stängd så man lika gärna kan måla med vanlig väggfärg?

Golvet
Samma här, kör man silikatfärg på våtrumsmattan? Är mattan stängd så att man lika gärna kan måla med annan färg? Acrylat?
 
  • Gammal våtrumsmatta på golv möter trämöbler, diskussion om renoveringsmöjligheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon med tips?

Är jag rätt ute med att både vägg och golv ej andas som det är nu? Så att jag kan köra vilken färg som helst på vägg?

Golvet rengör man med någon mjukgörare först? Kan jag ta exempelvis takfärg därefter?
 
BirgitS
Är det en källare eller ovanför marken, dvs. är det risk för tillskjutande fukt via väggarna?
Är du säker på att det är våtrumsmatta och -tapet och inte bara en plastmatta?
När ungefär gjordes senaste renoveringen av toaletten?
Visar första bilden en målad träpanel på väggen?

På våtrumsmattor brukar man väl måla med våtrumsfärg, se ett flertal trådar om målning av våtrumsmatta.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det en källare eller ovanför marken, dvs. är det risk för tillskjutande fukt via väggarna?
Är du säker på att det är våtrumsmatta och -tapet och inte bara en plastmatta?
När ungefär gjordes senaste renoveringen av toaletten?
Visar första bilden en målad träpanel på väggen?

På våtrumsmattor brukar man väl måla med våtrumsfärg, se ett flertal trådar om målning av våtrumsmatta.
BirgitS BirgitS skrev:
Är det en källare eller ovanför marken, dvs. är det risk för tillskjutande fukt via väggarna?
Är du säker på att det är våtrumsmatta och -tapet och inte bara en plastmatta?
När ungefär gjordes senaste renoveringen av toaletten?
Visar första bilden en målad träpanel på väggen?

På våtrumsmattor brukar man väl måla med våtrumsfärg, se ett flertal trådar om målning av våtrumsmatta.
Ena änden/väggen ligger mot ett förråd som i sin tur ligger helt under mark. Så kanske lite fukt snett uppifrån men främst är det fukt nedifrån.

Gissar att toaletten är från 1973.

Osäker på vad det är för typ av matta. Kan man se det på något sätt?

Det är dock ej träpanel utan någon typ av tapet.
 
BirgitS
1973 tror jag inte att man la in våtrumsmattor i en gästtoalett, för det är rätt nytt att kräva tätskikt i sådana, och det fanns väl knappt det som vi idag menar med våtrumstapeter. Däremot var plastmattor rätt populära eftersom de ansågs lättskötta och billiga.

Förlåt, nu på morgonen ser jag ju att det är rör på väggen och inte mellanrum mellan brädor.

Du får prova om silikatfärg fäster och tål rengöring på vad du nu har. t.ex. bakom toaletten. Men det bästa vore ju förstås att göra om enligt nuvarande normer.
 
BirgitS BirgitS skrev:
1973 tror jag inte att man la in våtrumsmattor i en gästtoalett, för det är rätt nytt att kräva tätskikt i sådana, och det fanns väl knappt det som vi idag menar med våtrumstapeter. Däremot var plastmattor rätt populära eftersom de ansågs lättskötta och billiga.

Förlåt, nu på morgonen ser jag ju att det är rör på väggen och inte mellanrum mellan brädor.

Du får prova om silikatfärg fäster och tål rengöring på vad du nu har. t.ex. bakom toaletten. Men det bästa vore ju förstås att göra om enligt nuvarande normer.
Okej, då kanske det är en vanlig matta, som kanske kan andas och val av färg blir extra viktigt?

Har provmålat både matta och vägg med silikatfärg så får se lite hur det håller innan jag kör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.