Har en altan som antagligen bygdes för 1-2 år sedan i tryckimpregnerat trä. Nu vill jag måla räcket vitt och har fått lite olika bud kring hur jag skall göra.

Den ena säljaren föreslog grundolja + fönsterfärg, den andra grundolja (annan sort) + oljetäcklasyr.

Staketet är grått på sina ställen och jag har skurat och slipat, men inte fått bort det helt och hållet.

Undrar nu om någon har några erfarenheter kring liknande projekt och vad jag skall tänka på? Fick rådet att bara olja ovandelarna, dvs de ställen där det kan samlas snö och vatten, men inte alla sidor. Det sparade otroligt mycket tid, men jag vill ju inte behöva göra om allting från början om tre år. Det är en hyffsat stor altan och rätt mycket att måla.

Är total novis och jättetacksam för alla tips!
 
Räcken är svåra, särskilt om de är släta hyvlade.
jag målade med fönsterfärg själv, nyligen får se hur länge det står sig.
 
  • Gilla
Marran88
  • Laddar…
Sprutmåla kanske?
Själv har jag bitit i det sura äpplet o målat nästan 20 löpmeter altaanräcke för hand, tre lager (iofs delvis grundat innan monteringen). Tar väl en timme per meter om man som jag har jobbiga vinkar o vrår mellan ribbor o över/underliggare samt svårt att få till ok arbetsställning. Bland det jobbigaste o mest monotona i renoveringsprojektet hittills...

/A
 
En fet oljefärg är att föredra. Grundolja och stryk Alkydoljefärg 2ggr. (första utspädd 20%).
Finns även som vattenbaserad oljefärg men då krävs en riktig grundfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.