Har ett entretak vars innertak skall målas. Panelen är grundad vid köp (dock väldigt tunn grund). Nu skall den målas och frågan är om jag behöver grunda en gång och sedan två lager färg på det precis som jag gjort på husets fasad.

Jag tänker att innertaket är ju helt skyddat och det kanske räcker att måla två ggr med färdigfärgen bara? Det är ganska stor yta och kräver ställning så det hade varit skönt att slippa om det går. Men jag vill inte fuska heller.... :)
 
S
Är taket grundad med ett tunt lager redan? En anledning varför man grundar är för att färgen ska fastna bättre.
 
Ja, men inte som jag har grundat. Utan det är fabriksgrundat, så det är väldigt väldigt tunn grundfärg som ligger på nu.

Annars kan jag kanske måla ett lager grundfärg, och nöja mig med ett lager utav färdigfärgen? Eller blir det stor skillnad på hållbarhet om jag bara målar ett lager färdigfärg?
 
De brukar vara en "maxtid" en grundning får vara omålad utan täckfärg. Men har du köpt grundat så ser jag ingen anledning o grunda ett lager till.
 
Ok, ja det har iofs stått cirka 2år nu... sen vet jag ju inte hur länge panelen legat innan jag köpte den....
 
Då ska du grunda om det.
 
Men räcker det med ett lager grund, och ett lager färdigstrykning då? Eller behöver jag två lager utav färdigstrykningen??
 
Hemmakatten
Jag skulle vilja påstå att det beror på vilken färg du har. Ett bättre märke har bättre täckande färg.
 
Teknos
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.