Inte en byggnadsvårdsfråga egentligen, men eftersom det rör linoljefärg så har jag större chans att få vettiga svar här.

I vinkel till vårt hus ifrån 1821 står en nytimmrad gäststuga från 2001 som jag tänkte måla nu i vinter. Det är furupanel överallt. Tak och väggar.

Vad tror ni, behöver jag köra schellack på den 13åriga panelen? Kvistarna känns väldigt torra och jag ser ingen kåda någonstans. Kommer använda Gysinges matta linoljefärg.

Schellack är bra om man vill vara safe... men skulle naturligtvis helst slippa schellacka ett helt hus med sovloft och tak öppet till nock :-D
 
För ett par-tre år sedan så målade jag trappan i vårt hus. Slipade den först. Trät i trappan var förmodligen närmare hundra år gammalt och flera av kvistarna blödde. Så 12 år ingenting. Jag skulle shellackat.
 
Det finns grundfärg som både fungerar som kvistspärr och grundfärg. Jag har använt 2 sorter, den ena ett par år sedan nu och det finns ingen genomslag på dessa. BIN har jag för mig den heter, dyr dock. Nu har vi provat en annan men lite för tidigt att säga något resultat än. Tror det är Beckers...så bra mycket billigare alltså, men om den är bra eller inte vet jag inte än.
 
BIN finns och den täcker knastarna jättebra. Jag har använt den till annan färg. Hade jag tänkt måla med linoljefärg så hade jag nog inte velat använda något annat än shellack dock. Vitsen med linoljefärg är ju just att den ska gå ner i trät. Men BIN fungerar jättebra.Om man inte är som jag. Med linoljefärg alltså.
 
Vi körde med linoljefärg ovanpå BIN grunden, men som sagt det är inte så väldigt många år sedan, så om det innebär något negativt så lär vi väl inte se det på några år än.
 
Jag tror inte det är några problem med linoljefärgen i sig. Men vad jag menar är att linoljefärg använder åtminstone jag av en viss anledning, den är giftfri och den ska målas in i trät. Om jag använder BIN så förfelar det lite det hela. Men jag tror din färg kommer att hålla.
 
Tack för alla kloka svar!

@ AstaS: Ja, gammalt trä kan fortfarande blöda igenom. Jag målade om gamla foder som är runt 200 år gamla i sommras och de kvistarna blödde fortfarande. Men idag har vi sällan så kådrikt virke som man använde då och det påverkar hur mycket kvistarna slår igenom.
 
Jag tror nog fortfarande inte att 12 eller 13 år inte räcker för att de ska ha slutat blöda. Skulle du måla utan att shellacka så testa på en bit först.
 
Schellacka. Visst tar lite tid men är inget mot själva målningen. Inte roligt att upptäcka att kvistarna blöder igenom om ett år. Att göra om då blir riktigt drygt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.