Jag tror att jag har mal i sovrummet långa ljusa flygande saker med genom skinliga vingar.

Hur ta bort etc har aldrig haft detta innan.

PS.Började i fredags att slita ut vårat gamla kök i torpet vi köpt, i söndags stod det klart. :) DS.
 
Nix skrev:
[länk]


Men jag tar också gärna emot husmorstips...
Typiskt Anticimex: bra förklaringar, noll lösning på problemmet.
Enligt min mormor, i skåp där man vädrar och använder sakerna då och då (3-4 ggr/år) går det bra med lavendel. Påsarna är, enligt henne, inte "för att det skall dofta lavendel" utan "istället för malkulornas doft", om ni förstår vad jag/hon menar.
Ett till tips: i sommar stugor och dylikt, lämna skåp dörrarna öppna när ni stänger för vintern, lämna fram sänglinne, vänd upp madrasser och soffkuddar och lyft trasor och mattor från golvet utan att rulla dem (mormor lyfter mattorna mot två stolar eller mot nå't låg bord...)
 
Tackar för alla svar skall upp i helgen och ta kort på dom små rackarna så jag återkommer efter helgen.
 
Hmmmm, delikat problem eusa_think.gif Mal i sovrummet

malbild.jpg
Läs det finstilta i försäkringsbrevetevil5.gifkontakta sedan Anticimex så kommer dom och vidtar lämpliga åtgärdericon_axe.gif
 
Nu har man varit där och se vilken fin fin bild det blev!
Nu till frågan vad är det för något?
kryp.jpg
 
Om jag det visste!!
Jag har sett två stycken i år, de verkar ha vaknat till liv nu i vårvärmen för jag såg några senast i höstas.
Men jag tror inte att det är någon mal....
 
Det där ser ut som en vanlig nätvinge. Hittade den här sidan med bilder på småkryp på Google:
http://www.ebc.uu.se/systzoo/info/faunistik/

Men jag är ingen biolog, så jag vet faktiskt inget om dem, och hittade inte heller något.

mvh EB
 
Vilka små godsaker :p men trots det en intressant länk, nu kan man ju botanisera bland de "or" man har hemmavid och kanske rent av lära sig vad de eg. heter ::) ;)

//Christina.
 
I den här tråden blir man ju livrädd när man scrollar ner... huvva! :surprised: Firrar och flygfän!
 
Jag tror också att det är nätvingar. Mamma och pappa har sådana på landet och de är skitvidriga, men jag tror inte att de förstör något. De kommer fram när sommarstugan vaknar ur sin vintersömn och sedan får man hålla på och slåss med dem hela sommaren.
 
Jag tycker inte att de är så farliga...
De är långsamma och harmlösa.

Kom igen när ni har bålgetingar i tjogtal utanför fönstren. Då kan vi snacka livrädd.

Inte minst när vi var tvungna att ta yttervägen till toan, via entrédäcket. Bålgetingarna dras till ljus, och satt följdaktigen på glaset på dörrarna.
Fördelen med det var att jag fick verka jättemanlig. Ut med flugsmällan och klippa till en sju-åtta stycken för att min hustru skulle våga gå och borsta tänderna...

Me Tarzan, you Jane, liksom.

Jag projicerade upp bilder av mig själv som en atletisk man med machete, som med dödsförakt slogs mot ormar och lejon för att rädda min älskades hjärta.

Hon såg nog en småtjock blekfis med illasittande kalsonger som livrädd svingade en fjantig flusmälla mot stackars intet ont anande insekter...

Även bålgetingar är rätt harmlösa faktiskt, attackerar inte människor. Men eftersom de är en belgianblue-variant av vanliga getingar så blir man en smula byxis...

Vad detta hade med mal att göra???
Jag giller helt enkelt OT!
 
Nix skrev:
Jag tycker inte att de är så farliga...
De är långsamma och harmlösa.

Kom igen när ni har bålgetingar i tjogtal utanför fönstren. Då kan vi snacka livrädd.

Inte minst när vi var tvungna att ta yttervägen till toan, via entrédäcket. Bålgetingarna dras till ljus, och satt följdaktigen på glaset på dörrarna.
Fördelen med det var att jag fick verka jättemanlig. Ut med flugsmällan och klippa till en sju-åtta stycken för att min hustru skulle våga gå och borsta tänderna...

Me Tarzan, you Jane, liksom.

Jag projicerade upp bilder av mig själv som en atletisk man med machete, som med dödsförakt slogs mot ormar och lejon för att rädda min älskades hjärta.

Hon såg nog en småtjock blekfis med illasittande kalsonger som livrädd svingade en fjantig flusmälla mot stackars intet ont anande insekter...

Även bålgetingar är rätt harmlösa faktiskt, attackerar inte människor. Men eftersom de är en belgianblue-variant av vanliga getingar så blir man en smula byxis...

Vad detta hade med mal att göra???
Jag giller helt enkelt OT!
Bålgetingar? BÅLGETINGAR!!! Gissa vad det bodde för helikopetrar i DETTA bo?!?! ;D ;D ;D

STOOORT+getingbo+p%e5+dass.jpg

Detta på utedasset på landet, hade inte varit där på någon vecka... ::) De bygger SNABBT! :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.