Har rivit bort träskivor & wellpapp (!) och bakom hittat 2 lager spännpapp med totalt ca 10 lager tapet före timmervägg. Pappväggen är lite bucklig samt lite skadad. Någon har skurit snitt i väggen & sedan spikat runt snitten (utjämnat bucklor?) Tapeterna har släppt i kanterna dvs mot tak, golv & dörröppningar. Kan jag behålla pappväggen & tapetsera utanpå? Hur täcker jag över snitten? Hur gör jag med de lösa tapet kanterna?
Makulerar man med lumppapper eller ? Hjälp mig! Sambon vill skruva på renoveringsgips på väggarna men jag är inte så sugen... Att riva allt verkar inte heller så kul, det vore roligt att spara något till nästa idiot som ska totalrenovera efter oss om 100 år :)
 
Hej
Jag har just lagat lerkliningsväggar med tjocka lager av tapeter. Inte riktigt samma sak, förstås. Men ut mot rummet är det nog lika som du har.

Lerkliningen hade släppt på vissa ställen - oftast nertill mot golvlisten och mot taket -  och hängde kvar bara i tapterna. Min man ville först slita ner allt förstås men jag ville bevara...

Vi löste det med att försiktigt vattna med sprayflaska där vi kom åt bakom lerkliningen för att göra den mindre benägen att spricka. Sen spikade vi fast den på ett par ställen, hade in lite benlim på något ställe, tapetklister på något ställe där tapeterna hade släppt osv. Sen sandspacklade vi där det saknades lerklining och där det fanns spikar (hoppas på att det inte spricker så mycket i framtiden), makulerade något lite bara med papp. Ovanpå det målade vi med limfärg. Alltså ovan på ca 8 lager tidgare slitna tapeter på en lerklining som gjordes ca 1850. Väggen ser idag i alla fall helt perfekt ut!  Svagt böljande efter väggarna, kan man säga. Passar i alla fall för den byggnadsvård som vi ville göra.

Ovanpå denna limfärgnng kan man ju tapetera om man vill. Fast man skall ha klart för sig att många av de lager grälla blommönster som funnits i huset har vi mycket svårt att idag tänka oss att ha i ett stort rum. Nu blev det mild gulockra som är mycket go för själen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.