Hej!
Jag är rätt piss nu kan jag säga. Utan att tänka in i minsta detalj, beställde jag mig en egen Makita borrhammare som är rosa. (😂) 12V batteri. Tänkte att jag och maken kunde turas om med de batterier vi redan har hemma till borr och knack och motorsåg. MEN, 12V-batterierna är mycket mindre och smalare än 18V. Morr!! Hade ingen tanke alls på att denna rosa borrhammare skulle vara mindre till storleken samt även då ha mindre batterier som enbart passar till denna rosa! Morr igen!! (Och tänkte inte alls på att makens verktyg klarar 18V och denna bara 12V...)
Iaf. FINNS det någon adapter som kan kopplas på min eller makens verktyg för att skala ner från 18 till 12 Volt? Men kunna använda större sortens batteri på min lilla borrhammare?
Med förbehåll att detta kanske är en dum fråga... 😆 Vänligen håll då en god ton och inga nedvärderande eller dumförklarande kommentarer. Tack! 😉

Tack på förhand!
 
zarkov zarkov skrev:
Nej, då skulle ju tillverkarna bara få sälja en uppsättning batterier.

Bit i det sura och köp ett nytt batteri-kit eller skicka tillbaka den rosa (just borrhammare känns f.ö. som en ganska onödig 12V-produkt, oavsett färg. Eller är det en slagborrskruvdragare du menar?)

[länk]
Hahaha! Var noggrann med att skriva slagborr och inte borrhammare... ÄNDÅ skrev jag borrhammare!! :D Slagborrskruvdragare ska det ju såklart stå. ;)
Men jo så är det ju. Har bestämt att skicka tillbaka. Ovärt att ha olika batterier i en och samma familj. (Man blandar ju exempelvis inte Andriod och Apple liksom i en familj ;P Haha! )
Tack för svar! :)
 
J jossan1986 skrev:
Ovärt att ha olika batterier i en och samma familj. (Man blandar ju exempelvis inte Andriod och Apple liksom i en familj ;P Haha! )
Tack för svar! :)
Ovärt vet jag inte, det är många som har både 12V och 18V-maskiner i sin verktygslåda. De större maskinerna med mer kraft och de mindre maskinerna för enklare saker. Man behöver ju inte monsterslagborren för att montera ett par ikeaskåp liksom.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Ovärt vet jag inte, det är många som har både 12V och 18V-maskiner i sin verktygslåda. De större maskinerna med mer kraft och de mindre maskinerna för enklare saker. Man behöver ju inte monsterslagborren för att montera ett par ikeaskåp liksom.
Nä det är klart. Men denna ska klara en utbyggnad på 130 kvm i två plan. Dvs inte bara Ikeamöbler... ;)
 
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
I ditt läge skulle jag antagligen också skickat tillbaka den du beställt och köra på 18 volt istället eftersom ni redan har såna batterier. Men man ska inte underskatta de mindre maskinerna, dom klarar nog av i princip allt jag använt mina 18 volt maskiner till förutom lite större hålsågar. Dessutom är dom små, smidiga och lätta.
 
  • Gilla
  • Älska
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Jag har både en 12V och en 18V serie hemma, de fyller olika syften.
 
  • Gilla
Porsibygg och 2 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
I ditt läge skulle jag antagligen också skickat tillbaka den du beställt och köra på 18 volt istället eftersom ni redan har såna batterier. Men man ska inte underskatta de mindre maskinerna, dom klarar nog av i princip allt jag använt mina 18 volt maskiner till förutom lite större hålsågar. Dessutom är dom små, smidiga och lätta.
Inte tänkt på! Smidig och lätt! Behåller! ;) Beställer ett extrabatteri eller två.
Har dessutom haft en gammal B&D 12V skruvdragare som klarat en totalrenovering av en trea på 64 kvm, så då klarar denna säkert mer som du skrev! :) Tack för ditt svar!
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
12V funkar bra att skruva ihop Ikea-möbler och enklare saker. Brukar ha min 18V med borr och skruvar fast beslag och liknande med min 12V så slipper man byta från borren till bits.
 
  • Gilla
jossan1986
  • Laddar…
P Porsibygg skrev:
12V funkar bra att skruva ihop Ikea-möbler och enklare saker. Brukar ha min 18V med borr och skruvar fast beslag och liknande med min 12V så slipper man byta från borren till bits.
Min 12V Bosch klarar mycket som min 18V Ryobi inte klarar. Mycket klenare men så smidig. Kommer åt överallt med vinkel eller offset chuck...
 
  • Gilla
Porsibygg och 3 till
  • Laddar…
O
J jossan1986 skrev:
Hej!
Jag är rätt piss nu kan jag säga. Utan att tänka in i minsta detalj, beställde jag mig en egen Makita borrhammare som är rosa. (😂) 12V batteri. Tänkte att jag och maken kunde turas om med de batterier vi redan har hemma till borr och knack och motorsåg. MEN, 12V-batterierna är mycket mindre och smalare än 18V. Morr!! Hade ingen tanke alls på att denna rosa borrhammare skulle vara mindre till storleken samt även då ha mindre batterier som enbart passar till denna rosa! Morr igen!! (Och tänkte inte alls på att makens verktyg klarar 18V och denna bara 12V...)
Iaf. FINNS det någon adapter som kan kopplas på min eller makens verktyg för att skala ner från 18 till 12 Volt? Men kunna använda större sortens batteri på min lilla borrhammare?
Med förbehåll att detta kanske är en dum fråga... 😆 Vänligen håll då en god ton och inga nedvärderande eller dumförklarande kommentarer. Tack! 😉

Tack på förhand!
Jag har renoverat en lägenhet och ett halvt hus med en Makita 10,8v! Den har aldrig protesterat och det är väldigt skönt att ha en liten smidig maskin ist för en stor otymplig 18v-skruvdragare.
 
  • Älska
  • Gilla
Porsibygg och 1 till
  • Laddar…
Har en hel del maskiner i Milwaukee M12-systemet, fantastiska maskiner genom att de är lätta och smidiga. Favoriterna där är den urstarka men smidiga tigersågen M12 CHZ 602 "Hackzall", och den lilla "stubby" mutterknacken M12 FIWF12 som klarar allt från hjulbyte till att lossa bråkiga svåråtkomliga muttrar i bilens underrede och bromsar, plus gör sig perfekt som en ultrastark slagskruvdragare med hexfäste. Andra favoriter i det systemet är givetvis den starka skruvdragaren/borrmaskinen M12 BDD som gör allt mina gamla 18V-maskiner gjorde, snabbuppvärmda lödkolven M12 SI, 1/2" spärrskaftet som gör demontering/montering muttrar raskt avklarat ... ja det är lätt att bli förälskad i dessa verktyg för det är ett sant nöje att jobba med dom.

Har även en hel del verktyg i 18V-system typ cirkelsåg, trimmer, häcksax som behöver litet mer pulver för att funka bra och där den extra vikten inte stör.

Så kontentan är: var inte rädd att utöka verktygsarsenalen med kompetenta lätta 12V-maskiner, det ska vara roligt att jobba!
 
  • Gilla
  • Älska
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.