Hej!

Jag är i färd med att köpa ny skruvdragare. Har idag en Bosch 14.4V som behöver ersättas med en 18v. Jag har principfast enbart köpt verktyg från Festool och Bosch blå serie. Efter att ha läst otal tester på nätet och läst mellan raderna här på "forat" (för er som lyssnar på Mammas nya kille i P3) så vinner Makita i de flesta fall över Bosch.

Men jag blir inte riktigt klok på Makitas produkter. Dom har både skruvdragare som är mörkblå/svart och en del som är sovjet-cyan-blå-gröna till färgen. Är det som att jämföra gröna och blå Bosch serien?

Tack på förhand
Masse
 
De svarte og hvite er såkalte jubileumsmodeller. De skal være like som de grønne og svarte, og kan ikke sammenlignes som grønn og blå bosch.

Eller er det slik at du ser farge forskjeller på bilder? Jeg har også sett flere som har sett mer blå ut enn grønn da, men jeg har aldri sett annet enn grønn makita (om en ser bort fra jubileumsmodellene)
 
Redigerat:
Jubileumsvarianterna har jag sett...
Här är exempel på vad jag menar: Sovjet-grön-blå, Blå och referens till den första färgen (cockpit på en Mig21´a)
 
  • 1_grönblå.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2_blå.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3_sovjet_blå.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vänster: Nickel-MH eller Nickel-Cad
höger: LXT-serien med Litiumjonbatterier
 
Aha tack Danne! Då är det mao LXT serien som är den "braiga"?
 
Det är nog den nyaste åtminstone. De förra flaggskeppen, tex 6317DWDE (som ju vann Byggarbetarens test av skruvdragare som har länkats här genom åren - före festool o hilti etc) var i MIG-färgen. Dock med NiMh. Men LXT-serien är såklart nyare. Vad jag menar är att LXT-uytseendet visar nog snarare att det är en ny maskin än att det är i en högre kvalitetsklass.
 
Vad hände med festo T15+3 alternativet förresten?
 
:rolleyes: eeeehhh :rolleyes: jooo :rolleyes: eeehhhh

Känns inte som om man får mest Bang for the buck där. Har dock inget belägg för det jag skriver :)
 
Masses skrev:
:rolleyes: eeeehhh :rolleyes: jooo :rolleyes: eeehhhh

Känns inte som om man får mest Bang for the buck där. Har dock inget belägg för det jag skriver :)
Nä...mest bang for the buck erbjuder festool nog typ...aldrig...
 
Tänk bara på att Maktias LXT-serie (i mitt tycke) har rätt smalt handtag. Har man lite större labbar tycker jag det kan vara en nackdel.
 
Tack för det tipset... Vet ni var man kan klämma på dom i Lund/Malmö?
 
Hejdes/Woody i Lödde vill jag minnas säljer Makita.
Eksandhs Lund är jag osäker på, Beijer Lund har inte, Optimera Bulltofta har inte, Krauta Malmö har inte, Jula Malmö har inte.
Tror bauhaus har en del, har sett något i Lödde, men i Malmö är dom ju större så där borde med finnas.
Hornbach har inte.
Det är vad jag kan komma på just nu :)
 
Nik206 skrev:
Hejdes/Woody i Lödde vill jag minnas säljer Makita.
Eksandhs Lund är jag osäker på, Beijer Lund har inte, Optimera Bulltofta har inte, Krauta Malmö har inte, Jula Malmö har inte.
Tror bauhaus har en del, har sett något i Lödde, men i Malmö är dom ju större så där borde med finnas.
Hornbach har inte.
Det är vad jag kan komma på just nu :)
Både Eksandhs och Beijer i Lund säljer numera Makita igen. Misstänker dock att stortimentet inte är något vidare.
 
Hejdes i Lödde och Kävlinge har prexis som Nik206 säger en hel del Makita hemma i sortimanget. Även Bauhaus i lödde har en del Makita.
 
bock o tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.