Hej,

Har en Makita SP6000 sänksåg som helt plötsligt börjat gnistra från motorn.
Jag har plockat isär den helt och motorn rullar lätt, kullager OK.
Kolen är OK, ca 10mm kvar på bägge kolen. Sågen har inte gått speciellt mycket, har haft den ca 10 år.

Den fick jobba hårt i helgen, har klyvt 15 st 45mm reglar på 5m så jag märkte att den blev varm. Lät den vila lite emellanåt men efter 13 reglar så gick säkringen och därefter så kommer det gnistor från kolen och "kommutator" (tror att det heter så).
Någon el/motorkunnig som har någon aning om vad man kan göra? Mäta upp lindningarna?
Den fungerar som ni ser på videon, men jag har ingen lust att köra den i detta skickat. Belastar jag den dessutom så det går högre strömmar så finns väl risk att den ger upp helt.
Känns spontant som att det blir en ny såg... Vad tror panelen?

mvh /Fredrik
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Avbrott ellr kortis i ankaret ( rotorn ) inget att göra, bara nytt ankare eller ny maskin. Gnistorna far runt kollektorn och det sprakar om maskinen
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Tack för svar. Jag beställer en ny rotor. Den verkar ligga runt 8-900 SEK så det är värt att testa att byta den.
 
Kolen har fått lite stryk av att gnistra. Se om dom inte är för korta, fjädern ska trycka ner dom. Ett tips, du tar ett 240 sandpapper och drar det mot en metall för att få en finare yta. River av en bit så den passar på bredden ner mot kolektorn. Pappret viks över en träpinne Starta maskinen och sätt ner pappret mot kolektorn lite försiktigt/lätt, då kommer kolen att slita in sig och passa exakt för god anslutning. Inga lånfa stunder behövs, kanske ca 5 sekunder och det kan ibland glimma om kolen men är rätt.

För andra här som läser, så går det bra att rensa kollektorn på detta sätt, det ska vara en jämn och fin yta som är svart där kolen går emot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.