Hej!
Jag har egentligen inga problem att skruva gips med vanlig skruvdragare. Det blir perfekt nästan varje gång. Däremot antalet skruv är ju lite smått överväldigande.

Därför blev det en Makita 6842 skruvautomat. Det ser ju så lekande lätt ut på reklamfilmerna :)

Maskinen kom idag och jag har hunnit prova skruva ett band mot en skräpbit i gips och jag tycker det är tämligen svårt att få bra resultat.

För det första så är det inte alls så lätt att få skruven rak. Plattan längst fram ger inte så mycket hjälp då plattan är liten och maskinen är lång.

För det andra så upptäckte jag att skruven går olika djupt varje gång. Efter lite experimenterande kom jag på att ju snabbare man trycker in automaten desto längre in går skruven :O DET hade jag inte räknat med.

För det tredje så lyckades jag vid något tillfälle få kopplingen att inte slå till så bitsen slirade och hoppade mot skruven. Fråga mig inte hur, och det är ju mindre bra när det går i 4000 varv per minut.

Efter att ha gjort slut på första bandet så slutade 1/3 av skruvarna för långt ut. Några få gick igenom pappen och resten är ok. :(

Jag tycker inte maskinen är SÅ fantastisk och ångrar nästan köpet :( , men det är väl för tidigt att ge upp än. Övning ger väl färdighet antar jag.

Vad har ni för synpunkter?

mvh
Carl-Johan
 
Min bror lånade en 14 voltare som han körde med. Och han sa att det inte var många den drog in som den skulle. Är din 14 voltaren eller 18?
 
S
tyvärr alltså men det verkar inte många tycker om makita skruvdragaren.
äldre varianter är fin fina men denna får minus. en halv dag använda grabbarna tre makitas 6842 sen fick uthyrningsfirman ta tillbaka dem.
 
Makitas skruvautomat är inte vidare bra. Har du ställt in nosen efter längden på skruven?
 
Jag har en sladdbunden makita som fungerar kanonbra, prova ett band till
& om resultatet blir ojämt så är det kanske läge att reklamera?
 
Dom är även känsliga för att man håller dom rakt för att skruven ska gå in lika långt
 
Jag har batterimodellerna, 440 och 750. Har inte haft några problem med dom när skruvlängden och djupet är rätt inställda. Senaste jobbet med 750'an var att dra in 5500 trallskruv och kan inte minnas att ngn gick snett om jag inte själv klantade till det.

Med 440 var det lite strul först innan jag insåg att man skall ha full fart på dragaren inann man trycker in den, tryckte skruven mot väggen först och startade efter i början och då hamnade skruvarna lite hur som:blushing:.

Kvalitetsskruv från ESSVE gör ju sitt till med förmodligen och då med rätt bits (enligt verktygsladan).
 
Är din 14 voltaren eller 18?
Min maskin är nätansluten.

Jag körde ett band till nu med betydligt bättre resultat. Denna gång lite mer än 10% som skruvades in för lite, mot en tredjedel på första vändan.

Jo, jag upptäckte att det var jag som klantade mig första svängen. Skruvarna gick in snett och kom då för högt. Jag blev bättre på att sikta nu andra gången.

Men det riktigt, riktigt pinsamma är det jag skrev tidigare att jag upplevde att om jag tryckte ned automaten långsammare så hamnade skruvarna högt upp. Det visade sig att i stridens hetta så missade jag regeln och då är det inte så konstigt om skruven inte går in i gipsen och bitsen börjar hoppa :blushing:

Skruven heter "Aerfast" och jag har bara 3900 kvar att göra av med :) Det var den de hade på Verktygsproffsen där jag beställde maskinen. Bitsen är "Makita orginal".

Jag tror jag kan bli kompis med den, men jag står fast vid att den inte är så där otroligt, överaskande bra som sänksågen SP6000.
 
Jag tycker att ganska många maskiner kräver ett visst mått av tillvänjning innan man får in snitsen. Några bra exempel är gipsskruvdragaren och Multimastern. Med gipsskruvdragaren måste man få in rätt vinkel, rätt tryck på maskinen och rätt varvtal. För mig funkar det inte alls att köra maskinen på fullt varv och bara mata skruv. Jag måste jobba med avtryckaren för att det skall bli bra. Nu pratar jag om en enpetare, och inte en automat. Med multimastern är det viktigt att få undan spånen, hålla bladet svalt, lyssna på maskinen och inte trycka för hårt. I början går det åt många dyra blad. Jag skulle tro att det samma gäller skruvautomaten. Med en sänksåg är det svårt att göra fel, så länge man har rätt klinga för uppgiften. Kanske är det därför den är så populär? Jag föreslår att du fortsätter att laborera med skruvautomaten innan du ger upp.
 
Den ÄR svår att skruva med och något man vänjer sig vid - En del som hjälpt till här hemma och drar med den för första gången misslyckas i stor utsträckning.

Vana så går dom som en dröm - Älskar den där maskinen!
 
Min makita nätansluten fungerar då riktigt bra.

Mvh
 
Har en sån där också, och har ett hatkärleksförhållande till den. Oerhört mycket handlar ju om rätt teknik, så övning ger ju bra resultat. Och den funkar bra till trallskruv också..så man sparar en del tid i längden när det flyter på. Baksidan är ju att när det strular, vilket det gör ganska lätt om man vinklar maskinen bara lite fel...så kan det gå en del tid åt att bara pilla ur fastnade skruvar. Och rätt ofta får man gå över väggarna med vanliga skruvdragaren och dra in ett gäng skruvar.

med det sagt, mina tips för ett lyckat användande:
- Givetvis rätt inställning av längd, varva upp maskinen innan du trycker in den, och sådant basic.
- 5-56 så fort man märker att gipsdamm slöar upp returen på maskinen
- inte för korta skruvar...de gängar ur hur lätt som helst. hellre aningen för långa skruvar så att det drar ordentligt. 40mm skruvar till gips/osb funkar mycket bättre än 30mm skruv.
- innerhörn, längst upp mot taket och längst ner mot golvet....kör med vanliga skruvdragaren och lösa skruv där. blir alltid strul med vinkeln på maskinen där.
 
lämna igen och köp en annan
 
Jag har 550:an och visst blir det snett ibland, men det beror knappast på maskinen...

Det är ganska mycket teknik i hur man ska göra för att det ska bli bra. Jag har kommit fram till att jag gärna trycker för sakta, vilket ger dåligt resultat. Om jag istället trycker på så mycket det går, så får jag riktigt bra resultat och väldigt konsekvent djup på skruvarna. Bra skruv är också viktigt.
 
Jag har 18 voltaren 550 och hade till en början lite problem att komma överens med den.

Men efter att ha börjat köra full fart på maskinen INNAN man börja mata löste de flesta problemen.


/Vojma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.