Har köpt en begagnad LS1013L, nu till mitt problem...
  1. Den löper väldigt trögt när man försöker skjuta den fram och tillbaka, hur lätt ska det gå,?
  2. Den klingan som sitter på saknar ett par tänder så vilken klinga kan någon med liknande såg rekomendera, jag ska köra lika mycket lister som reglar.
  3. Några tips på underhåll..
Hoppas någon kan dela med sig av sina erfarenheter/kunskaper.
 
Den ska löpa lätt. Rengör och olja lätt in gejdrarna, kontrollera att låsskruven för att låsa gejdrarna har släppt helt.

Din nya klinga skall ha 30mm hål. Original är den 260mm i diameter, men jag tror (obs tror) att även 254 och 250mm klinga passar.

För lister bör du ha en fintandad kapklinga. Då leter du efter något som har ca 60+ tänder, ATB (växelvis slipade tänder) och negativ tandvinkel.
 
Underhåll: rengör och håll rent. Ibland behöver gejdrarna putsas försiktigt från rost. därefter lite lättflytande olja eller 5-56 på dem. Är den riktigt sliten så demontera och olja in. Bordet ska gå lätt att snurra. Anhållet behöver säkerligen ställas in.
 
Runt gejdrarna sitter det dammskydd, de kan behöver bytas.

Det är också lämpligt att tillverka en zero-clearance insert.
Dammutsuget förbättras rejält genom en dammkåpa "innanför" klingan, vet att phl har gjort det på sin såg, söka på forumet så hittar du nog bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.