Hej nu är det dags igen för att uppgradera verktygen.

Har gått och sneglat på makitas LS1013L nu ett tag och såg tidigare i somras att ett kampanjpris, hos verktygsladan.nu, på den.
Var nu in igen och såg att det var endast hämtpris, pga utgående ur sortimentet.

Däremot fanns LS1016L som nyhet, dock med en olik design jämfört med de tidigare geringssågarna.

Är det någon som har koll på detta, har vart in på makitas svenska sida, men i produktkatalog för 2010 hittar jag ingenting om LS1016L.

Vill vara försiktig när det gäller verktygsköpen, det handlar ju trots allt om en hel del pengar.
Men börjar bli riktigt trött på den gersåg jag har i boden nu, en "Classe" variant jag fått ärva av svärfar.


Tacksam för all input !


Mvh
Andreas
 
Ja du ser, där fanns den..

Sökte även på toolstop.co.uk, men där fanns inte ens 1016L utan enbart 1018L, den modellen hittar jag f.ö inte på www.makita.com istället.

Inte fullt så insatt i detta med olika beteckningar över gränserna, men kan det vara så att det ibland är exakt samma maskin men med olika modellnamn?
 
1016 och 1018 är olika maskiner, kollar man spec:en så skiljer det :

1016: http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/cPath/28_22_30/products_id/936

1018: http://doe-het-zelf-verbouw.marktplaats.nl/machines-zaagmachines/364941636-makita-ls-1018-l.html

I beskrivningen av 1018 på den holländska sidan så skriver man att det är 1013:s ersättare.

1018 verkar ha något högre kapacitet, har inte sett den i Sverige dock. Båda maskinerna verkar ganska nya (i Europa iaf). Hittade en liten "review" av 1016 från US : http://www.contractortalk.com/f40/makita-ls1016l-review-62133/

Hade själv siktat in mig på 1013L men den har försvunnit ur toolab's sortiment. Får kolla lite mer på 1016/1018 och se om man ska sikta på en sån eller försöka hitta en 1013L på utförsäljning.

Märkligt nog är 1016L billigare (1500:) än 1013L på toolstop.co.uk...
 
Redigerat:
ceson skrev:
Om man jämför bilderna på 1016 och 1018 så tycker jag att det skiljer på handtagets placering och även bordet ser annorlunda ut. Här är en länk som du kanske förstår bättre än jag.
[länk]
Tackar för länken!

Tyckte att 1018 såg lite klen ut och efter att ha läst kommentarerna i tråden i det amerikanska forumet du länkade till, så verkar 1016L vara en vidareutveckling av 1013L medan 1018 verkar vara "budget" variant med mer plast, mindre utvecklad & därav billigare.

Om man nu ändå ska köpa så känns ju 1016L som ett hett alternativ iom att det verkar vara nästa steg i evolutionen för 1013L,

Enda problemet nu är ju att frun min tycker att 1013L såg rejälare och finare ut.
Nån annan som reagerat likadant som min fru på designförändringen?

/Andreas
 
Efter vad jag läst mig till nu så verkar det inte som om LS1016L varit planerad för att släppas i Europa, så antingen har det blivit förändringar helt nyligen eller så är det verktygsladan & toolab som löst det på något annat vis.

Återstår att se vad jag får för svar på mina mail.
 
Vad gäller robustheten i 1013 versus 1016 så kan jag nog hålla med dig om att den senare ser lite smäckigare och klenare ut. Dock ska man betänka att 1013 är ett riktigt as både vad det gäller vikt och footprint. Den blir makalöst stor på ett bord -- gejdrarna sticker ut långt långt bak. Det har de ju löst på 1016 genom att ha dubbla gejderuppsättningar som bara är hälften så långa. Dessutom har de skalat bort en massa aluminiumgods, bådar gott i en viktjämförelse.
 
clain skrev:
Efter vad jag läst mig till nu så verkar det inte som om LS1016L varit planerad för att släppas i Europa, så antingen har det blivit förändringar helt nyligen eller så är det verktygsladan & toolab som löst det på något annat vis.

Återstår att se vad jag får för svar på mina mail.
Toolab har plockat bort 1016 från sin sida, eller rättare sagt: klickar man på produkten i listan hamnar man på förstasidan istället för produktsidan.
 
Jo jag har mailat dem om sidfelet ˛ hoppas det blir åtgärdat, men enligt svaret jag fick säljer dom den.

Enligt dem har Makita slutat skeppa ut LS1013L sedan nån vecka och istället är det LS1016L som gäller numera.
 
clain skrev:
Jo jag har mailat dem om sidfelet ˛ hoppas det blir åtgärdat, men enligt svaret jag fick säljer dom den.

Enligt dem har Makita slutat skeppa ut LS1013L sedan nån vecka och istället är det LS1016L som gäller numera.
OK, ja det går ju att lägga den i kundvagnen direkt från listan så..

Man får hoppas att LS1016L dyker upp hos någon handlare snart så man får klämma på den.
 
Hoppas någon köper en snart så vi kan få lite synpunkter på den här på forumet.
 
Det verkar stämma med vad jag läst på olika utländska forum, från 2009 redan, att Makita inte planerat släppa 1016 i UK.

Däremot finns den med på Makita.com, med demonstrationsvideo mm.
 
clain skrev:
Det verkar stämma med vad jag läst på olika utländska forum, från 2009 redan, att Makita inte planerat släppa 1016 i UK.

Däremot finns den med på Makita.com, med demonstrationsvideo mm.
Konstigt om 1016 är ersättaren till 1013 men sen säljer man den inte?! Framförallt eftersom enligt uppgifter i tråden så skeppar man inte längre 1013?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.