Makita LS0815FL hamnar mellan LS07XX och LS10XX.

LS07XX och LS0815FL har ungefär samma spec fast till LS0815FL fördel. Inbyggd lampa och sågkapacitet på 65 mm istället för 52 mm.
Att LS0815FL väger 1 kg mer än LS07XX ser jag inte som ett problem.


Men det största minuset med LS0815FL är gervinkeln. LS0815FL har 48/5 °.

Varför måste man välja en modell med extra 10 kg och det dubbla priset för att få 45/45 ° hos Makita?


Varför kunde man inte fått en smidig och "lätt" gersåg LS0815FL med 45/45 °?
 
Tvivlar på att någon här har det exakta svaret i specifik relation till Makita. Det är nog mer en fråga för kundservice.

Jag har dock funderat på samma sak och personligen undrar jag ifall det här inte har att göra med rent fysiska begränsningar. De flesta K/G-sågar har motorn sittandes på höger sida av klingan så att den kan driva direkt mot navet. I faller med de mindre sågarna som har 7- eller 8-tums klinga hamnar inte motorn tillräckligt högt upp för att undvika att slå i bordet eller det sågade ämnet ifall man skulle kunna gera fullt åt höger. Så fort klingan blir 10 tum eller mer försvinner det här problemet och då blir det vanligt med maskiner med dubbel gerkapacitet.

I 8-tumsklassen är en av de få maskiner jag känner till som har dubbelgering Metabo KGS 216 Plus. Här har man löst problemet genom att sätta motorn ovanför/bakom klingan och använda remdrift. Har aldrig prövat den själv men jag har läst minst en tråd här på forumet där ägaren är jättenöjd.
 
Herr Hysteres skrev:
Tvivlar på att någon här har det exakta svaret i specifik relation till Makita. Det är nog mer en fråga för kundservice.
Jag ställde frågan för att skapa diskusson, inte för att få svar utav Makita på byggahus.se forum.


Jag har dock funderat på samma sak och personligen undrar jag ifall det här inte har att göra med rent fysiska begränsningar. De flesta K/G-sågar har motorn sittandes på höger sida av klingan så att den kan driva direkt mot navet. I faller med de mindre sågarna som har 7- eller 8-tums klinga hamnar inte motorn tillräckligt högt upp för att undvika att slå i bordet eller det sågade ämnet ifall man skulle kunna gera fullt åt höger. Så fort klingan blir 10 tum eller mer försvinner det här problemet och då blir det vanligt med maskiner med dubbel gerkapacitet.

I 8-tumsklassen är en av de få maskiner jag känner till som har dubbelgering Metabo KGS 216 Plus. Här har man löst problemet genom att sätta motorn ovanför/bakom klingan och använda remdrift. Har aldrig prövat den själv men jag har läst minst en tråd här på forumet där ägaren är jättenöjd.

Makita LS10XX och LS12XX har motorn i vinkel uppåt och inte 90 grader rakt ut som LS07XX och LS08XX har. Hade LS08XX kommit med motorn vinklad uppåt så kanske man hade fått 45/45 °.

Varför väljer Makita just 48/5 ° och inte 45/0 °. Där 45 ° blir i ett "fast läge" istället för att man måste "ställa in" 45 °.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.