Man brukar ju få det man betalar för så jag tänkte att när det nu är dags att ersätta den gamla skruvdragaren så skulle jag satsa på Makita. Eftersom jag bara är hobbysnickare behövs kanske ingen värstingmaskin men något som kan tänkas hålla ett tag. Kikade på ett kit DLX2127MJ bestående av DDF482 och DTD152, samt 2 st 4.0Ah batterier, men blir lite asvkräckt när jag läser recensioneran fr Bauhaus att maskineran brinner upp och går sönder? Jag förstår att detta inte kanske är riktiga proffsmaskiner men visst bör de hålla för en altan iaf?
Det brukar ju gå upp och ned vad gäller kända märkens kvalite och ibland känns det som att man försöker komma undan med bristfälliga maskiner pga ett i grunden gott varumärke. Är det så även med Makita?
 
DDF482 verkar vara den absolut enklaste instegsmodellen med gammal teknik och att döma av antal personer som rapporterat problem med den är det nog bäst att undvika. Den verkar, som tur är, inte vara representativ för Makitas kvalitet i övrigt.
 
Min makita DHP458Z har dött nu, den blev ganska exakt 10 år. Motordelen funkar men typ allt framför har fallit i småbitar (metallen som höll ihop allt föll sönder, hållit ihop det nåt år med silvertejp nu men nu slutade det också funka).

Även på andra chucken, blev inte så imponerad av Röhms kvalité där heller.

Så jag behöver en till 18V makita, inte intresserad av att byta batterisystem så. DHP485 verkar fortfarande tillverkas, finns det inget bättre?

e: DDF487Z verkar vara en bortslös ersättare,
 
Rickard.
DennisCA DennisCA skrev:
Min makita DHP458Z har dött nu, den blev ganska exakt 10 år. Motordelen funkar men typ allt framför har fallit i småbitar (metallen som höll ihop allt föll sönder, hållit ihop det nåt år med silvertejp nu men nu slutade det också funka).

Även på andra chucken, blev inte så imponerad av Röhms kvalité där heller.

Så jag behöver en till 18V makita, inte intresserad av att byta batterisystem så. DHP485 verkar fortfarande tillverkas, finns det inget bättre?

e: DDF487Z verkar vara en bortslös ersättare,
Det är väl slagborrs-modellen? Använder du inte den var och varannan dag så tycker jag det är bättre att köpa utan, jag har sett ett par sånna (makita och andra märken) gå sönder just relaterat till slagfunktionen.
 
Ja det var förmodligen p.g.a. det, har dock haft nytta av den flera gånger. Slagborrsfunktionen fick jag inte tillbaka efter jag tejpade ihop den så jag har förlitat mig på min trådade Black & Decker från 1980 talet (tillverkad i england iaf.) för slagborrsfunktionen.
 
Rickard.
10är väl ändå inte fy skam egentligen så är du nöjd kanske det är ett bra köp för dig igen? Även fast jag personligen tycker slagborrsfunktionen är meningslös 😉

Jag den vanliga 484 är allt man behöver och hade den både i jobbilen och hemma innan jag bytte jobb utan klagomål, chucken upplever jag som i linje med vad man får... inte bäst men också inte sämst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.