Bauhaus säljer ett Makita kombokit för 1990 kr:
http://www.bauhaus.se/combokitt-df030-td090.html

Är detta nått att ha ? Prisvärt?

Skall ha det till att skruva trall, 34 mm tjocka, ca 118 m2.

Min tanke är att Makita erktygen offtast kostar det dubbla för en, så därav är jag tveksam....

Vad rekomenderas annars i prisklassen upp till 2000 kr? EJ IMPORT :)
 
Köp.. Du lär inte ha några större problem att fixa trallen :)
 
Har tidigare hafd motsvarande set (köpt I UK). Fungerar utmärkt, men lite svaga samt lite för lite med 1,3Ah batterier. Jag skaffade en 18V LiIon Makitadragare i stället, lite tyngre men mycket snabbare och starkare.
 
Ring - känns inte som att en 18 V lion makita kostar max 2000 ;) Självklart är den snabbare och starkare eftersom den har högre V och är en mer gedigen maskin.
Men om man ser till mitt behov, skruva trall, hemmapulare m.m. Är det något riktigt kraftigt som behövs skruvas borras så får jag väl släpa fram en sladdad maskin.
 
Har själv ett sånt där kitt, perfekt kombination och jag använder de till 95% av allt skruvande och 5% åker 18V fram. Skönt när de inte väger så mycket så det blir lätt att jobba med.
 
Varför inte import?

Ungefär samma maskiner £116 + 20% VAT + frakt någon hundring ~15-1600 sek. Leveranstid vanligtvis 7-10 dagar.
 
Jag har kittet som vojma länkade till. Slagskruvdragaren är trevlig att jobba med, liten, stark och smidigt. Går lätt ner i spikfickan på Snikkis verktygsbälten. Lika så borrmaskinen är trevlig att jobba med där det är trångt. Den du länkar till har bitsfäste istället och det begränsar i mitt tycke användningsområdet lite.

Visst, det är inte samma styrka som deras 18/14,4 volts maskiner men de vägs upp av smidigheten. Med dessa och en riktig sladdmaskin så tycker jag att man klarar sig bra, väldigt bra.
 
Har själv det kitet, köpte det för lite mer än ett år sen också till nersatt pris fast på K-rauta. Mycket smidiga maskiner, skaffade en uppsättning borr med sexkantfäste, snabbt och smidigt att byta borr. Dock skulle jag vilja påstå att dessa maskiner inte är lämpliga att skruva trall med. Slagskruvdragaren börjar slå alldeles för tidigt så i princip hela skruven skruvas i med slaget aktiverat. Större maskinerna klarar att dra i skruven längre innan den börjar slå. Å andra sidan har man inget emot att det tar lite längre tid så gör dom jobbet trots sin ringa storlek. Själv hade jag inte orkat vänta...
 
Ring - känns inte som att en 18 V lion makita kostar max 2000
Rackarns vad dyrt det var med verktyg i Sverige!
(Jag har slutat fundera på det, köper alla märkesverktyg från UK eller USA)
 
F
Köp. Den lilla prisskillnaden mot import kan man nog leva med med tanke på att Bauhaus har 5 år garanti....

DF030 är som gjord för trallskruvning. Den är tvåväxlad och kommer inte att ha några problem med trallen. Kommer att suga en hel del batteri men med 20 minuters laddningstid och två batterier så finns det alltid ett laddat batteri. Slagmaskinen TD090 är långsammare men med 90Nm. Funkar bättre till enstaka franska, karmskruv mm.

Jag skulle vilja påstå att det går inte att uppbringa bättre makiner i denna storleksklass.


Komplettera med http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Mejsel-och-Bits/Fyrkantstappar-3-st1/ eller http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Mejsel-och-Bits/Fyrkantstappar-3-st/ så du kan använda slagdragarn vid behov.
 
OK, du skrev EJ IMPORT och den är naken utan batteri och laddare, men när frågan vad ska jag skruva trall med kommer upp är det väl nästan tjänstefel att inte i alla fall nämna Makitas lilla 18V skruvautomat: http://www.toolstop.co.uk/makita-bfr550z-li-ion-cordless-auto-feed-screwdriver-18v-naked-p4533 så man vet vad man jämför med när man kollar på vanliga skruvdragare.

Med det sagt så är kombokitet prisvärt och det är helt säkert bra maskiner som du kommer att ha mycket stor nytta av i många år framåt, efter att altanen är klar.
 
Eller så går man på Makita BFR750Z. Skruva trall är nu mer ett rent nöje!

Provade att spika lite staket med spikpickan (Makita GN900SE) igår, snacka om manligt verktyg! :)
 
F
Jäkla trams att rekommendera ett sådant specialverktyg som en skruvautomat. Vad katten har man för nytta av en sån sen om man inte redan har slitit ut 5-6 proffsskruvdragare och i princip har alla andra basverktyg? Det är en bra skruvdragare han skall ha till sin altan och inget annat.
 
fsn skrev:
Jäkla trams att rekommendera ett sådant specialverktyg som en skruvautomat. Vad katten har man för nytta av en sån sen om man inte redan har slitit ut 5-6 proffsskruvdragare och i princip har alla andra basverktyg? Det är en bra skruvdragare han skall ha till sin altan och inget annat.
Ingen i hela världen behöver någon annan bil än en blå Volvo 245. En blå Volvo 245 är den bil alla ska ha och ingen annan :)
 
fsn skrev:
Jäkla trams att rekommendera ett sådant specialverktyg som en skruvautomat. Vad katten har man för nytta av en sån sen om man inte redan har slitit ut 5-6 proffsskruvdragare och i princip har alla andra basverktyg? Det är en bra skruvdragare han skall ha till sin altan och inget annat.
Varför kan man inte rekommendera en sådan? Skrev inte att han skulle köpa... Hyr han en skruvautomat en helg kan han ändå köpa en litenskruvdragare också utan att spräcka budgeten. Jag har Makitas 18v system och konstaterade snabbt att köpa en skruvautomat (1800kr som en naken kostar i England) skulle bli ungefär vad det skulle kosta att hyra då jag har några altaner att fixa och ett garage som skall byggas. Så då var inte valet så svårt och nu har jag den när jag behöver.

Finns det något värre än att göra något och inte ha rätt verktyg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.