Ska skaffa häcksax här framöver, lutar väl åt att det blir en Bosch AHS 6000 Pro-T eller en Bosch AHS 7000 Pro-T.

Men när jag började kolla på toolstop och tyska ebay hittade jag en hel del Makita häcksaxar. Någon som har erfarenhet av dessa? Verkar inte vara så vanliga i Sverige.
 
Om man kollar i lita andra trådar här på forumet och av egen erfarenhet
skulle jag köpt en Stihl HSE 71 istället, samma pengar som Bosch.
 
Har du känt på handtaget på Bosch AHS 6000/7000? Jag tycker att den känns helt fel i handen eftersom man inte kan hålla på ett vettigt sätt mitt framme på det främe handtaget? Bara det kanske är värt att titta på alternativa tillverkare?
 
Hmm, det har jag inte ens tänkt på. Har bara antagit att de skulle vara bra att hålla i då det är bland Bosch bästa modeller. Man kanske får ta sig förbi någon butik och klämma och känna på några stycken.
 
Stihl bör kollas, men det är svårt att hitta någon afffär som har de hemma på lager. På internet finns det gott om från Tyskland.
Själv valde jag en Metabo som jag är nöjd med.
 
Randulf skrev:
Hmm, det har jag inte ens tänkt på. Har bara antagit att de skulle vara bra att hålla i då det är bland Bosch bästa modeller. Man kanske får ta sig förbi någon butik och klämma och känna på några stycken.
Det tycker jag definitivt. Det är en bra häcksax, absolut, men ergonomin tycker jag inte är helt hundra men jag antar att det även handlar lite om tycke och smak. Bauhaus brukar ha Boschs saxar om du vill klämma och känna.
 
Drake52 skrev:
Stihl bör kollas, men det är svårt att hitta någon afffär som har de hemma på lager. På internet finns det gott om från Tyskland.
Själv valde jag en Metabo som jag är nöjd med.
Beror nog lite på säsong. Hos oss finns den alltid i lager mellan mars och oktober i alla fall.

Stihl HSE61 är oftast lämpligare än HSE71, för den är lättare och mer balanserad. Lite billigare dessutom.
 
Jag skaffade en hse 71 härom året - jag är skitnöjd. Det är en fantastiskt bra maskin som ärligt talat känns mycket proffsigare än alla Bosch osv.

Har man bara låga saker som ska klippas är det nog som Nonkan säger att 61an är att föredra. För egen del har jag 60m häck som är 2m hög så jag ville åt svepytan och räckvidden. Kan inte säga att jag stört mig på vikten, man får kanske tänka lite extra på att ha maskinen nära sig om man är en tunnis men å andra sidan är ju svärdet så långt att man når ändå....

Solklar köprekommendation på en 61a eller en 71a om extra räckvidd behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.