Hej

Min svärfar har nog lyckats köpa en kopia av en cirkelsåg - Makita bss611

När han fick den startade den inte och laddaren han fick med fungerade inte.

Vi lånade ett batteri av en kompis där detta batteri inte passade men del ska tilläggas att det batteriet hade några år på nacken, om de nu bytt?

Kan jag på något sätt lista ut om denna är fejk eller redig så jag kan göra ett av följande?

1. Slänga
2. Köpa batterier och börja använda
 
  • Hand i skyddshandske håller en blå elektrisk sticksåg nära skärpunkten på arbetsbänk. Verktygslådor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkelsåg från Makita, verktyg, blågrå, karbidblad, snickeri, elverktyg, 6 1/2 tum, 16 tänder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk sticksåg, trägolv, hand i handske, gula plastlådor, verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Turkos batterihållare för 18V verktyg, sett uppifrån, med batterikontakter, på arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en dammig elverktygsbatteriplattform med anslutningsport och serienummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand i arbetshandske håller ett Makita batteri, 18V, 3.0Ah, troligen verkstads- eller byggmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå Makita verktyg, varningsetikett, reglage, bakgrund av trä, suddigt fokus, del av mekanisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Makita batteri, varningsetiketter, återvinningssymboler, Li-ion, 18V, 3.0Ah, otydlig bakgrund, verktygsarbete, tillverkat i Vietnam.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om den är fake vet jag ej men om etiketten stämmer, 10.9 så den väl tillverkad 2010. Har ju dessutom gamla anslutningen för batteri medan batteriet är den nyare anslutningen.
Köpt begagnad?
 
Vad var det som inte passade med det "nyare" batteriet?

Jag tycker den ser äkta ut, i alla fall baserat på bilderna...

Stjärnan på batteriet betyder "LXT" den finns även på verktyget på kompatibla såna.... Vet inte när de började med den märkningen ..
Batteridrivet verktyg, batteribas, etikett med datum och spänning (18V), närbild, delvis synlig handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
K
Varför skulle cirkelsågen vara fejk för att den inte fungerar? Och hur det du att det är cirkelsågen som inte fungerar, kan ju vara att den inte får ström bara? Batteriet är nyare än maskinen och passar inte ihop
 
gammla sågarna hade svartbotten
 
  • Instruktionsguide för kompatibilitet mellan verktyg och 4.0 Ah batterier, med stjärnmärkning och gula kontakter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm batteriet vi testar har jag för mig var gult.

Maskinen, laddaren och batteriet kom i ett paket och laddaren ville inte ge något liv ifrån sig, batteriet stendött och maskinen fungerade inte med en "äkta" Makita, det var därför jag frågade.

Maskinen i sig är köpt från något Kina företag.

Tack för alla svar, låter ändå lovande när ni säger att den ev. Inte är fejk, drar ut en fråga där jag bor och ser om någon har ett batteri som passar så jag kan se om den vill göra liv av sig.
 

Internet säger att man ska kunna ta bort något från verktygets batterifäste för att köra nyare batterier..

Anledningen är att Makita började med batteriskyddskretsar i verktyget med LXT, så man kan dra ur batterierna helt, vilket gör att de inte går att ladda igen...
 
  • Gilla
bergquist
  • Laddar…
Närbild, blå Makita verktyg, "18V" märkt, skärmbild telefon, ikoner under, röd markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du tar bort den lilla klacken på maskinen kommer ditt batteri att passa.
Själv gjort så på en av mina äldre maskiner och Makitas nyare batteri passar.
Närbild på en apparat med synlig skruv och smuts; omgiven av röda markering. Otydlig och mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bergquist och 1 till
  • Laddar…
Då testa vi det, blir nästa helg om jag har tur.
Om inte så blir det när jag köper lamellfräsen, tänkte först köpa med sladd men blir väll med batteri då så kan jag testa samtidigt...
 
  • Gilla
Skogsmusen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.