Vad är skillnaden på SFE och RFE? När jag jämför priser i EU så hittar jag båda dessa modeller men kan inte hitta vad som skiljer dem åt.

Tompa
 
Det enda jag kan se är att SFE har 45 minuters laddtid medan RFE har 22 eller 25 minuter beroende på vilken sajt du kollar på. Förmodligen har RFE en ny typ av laddare.
 
Tackar för svaret. Tänkte inte på att jämföra laddtider. Var lite för fokuserad på vikter, mått och moment. Undrar om det är accen eller laddaren som då skiljer. Verkar som vissa länder har RFE och andra SFE.

Tompa
 
Tompa01 skrev:
Tackar för svaret. Tänkte inte på att jämföra laddtider. Var lite för fokuserad på vikter, mått och moment. Undrar om det är accen eller laddaren som då skiljer. Verkar som vissa länder har RFE och andra SFE.

Tompa
Jag är nästan 100 på att det är bara laddaren som skiljer. KOlla med generalagenten i Sverige för säkerhets skull. Jag har kollat runt lite men hittar inget. För egen del så spelar 22 eller 45 minuter detsamma. FÖrut hade jag ett batteri och en 12-timmars laddare. Då var det lite jobbigt. 3.0Ah räcker bra länge iaf för mina amatörprojekt och då har jag ju batteri nr 2 att ta till dessutom. Nya laddaren kanske har en ännu kraftigare fläkt och är ännu bullrigare än föregångaren? Spekulerar bara...

Jag kan tänka mig att 22-minutersladdaren har kommit till för att matcha konkurrensen och inte komma illa ut i tidningstester. Kanske ACME med sitt proffsanvändande har lyckats elda slut på 3.0Ah på mindre än 45 minuter? Det torde inte vara helt enkelt om man använder maskinen som skruvdragare eller borrmaskin.
 
ClasseClas skrev:
Kanske ACME med sitt proffsanvändande har lyckats elda slut på 3.0Ah på mindre än 45 minuter?
Nej, det kan jag nog inte påstå att jag har lyckats med. Det skulle väl vara om lät maskinen gå riktigt tungt skruv efter skruv, men då tar jag till slagskruvdragaren istället.
 
Om det tar 20 eller 45 min att ladda så spelar det mindre roll när jag har två accar, men det är ju alltid skoj att veta vad det är man beställer. Skall se om jag kan få fram det av Essve så återkommer jag.

Tompa
 
Classe hade rätt. Bifogar mailsvar från Essve. Köper man SFE så missar man alltså bl.a. den inspelade musiken :)

Tompa


RFE = Ny förbättrad version av laddare, laddar på 22 minuter mot 45 som tidigare, bättre kylsystem med kraftigare fläkt ( därav att tiderna för laddning har gått ner), förprogrammerade program med inspelade musiksignaler när batt är färdigladdat.

Så...RFE är att föredra om man har bråttom att ladda.

Bästa hälsningar,

Mattias Sebell
Divisionschef Makita

ESSVE Produkter AB
Sidensvansv. 10
191 27 Sollentuna
Sweden
 
Kan meddela att jag drog ur ett batteri inom loppet av några minuter idag. Iaf så pass att maskinen inte orkade knacka in den sista centimetern.
Jag drog fast 45x145 i gamla takstolar/stockar på en vind med 10x140 fransk träskruv. 12 stycken i snabb följd pallade slagskruvdragaren med innan det var dags för batteribyte.
 
ACME skrev:
Kan meddela att jag drog ur ett batteri inom loppet av några minuter idag. Iaf så pass att maskinen inte orkade knacka in den sista centimetern.
Jag drog fast 45x145 i gamla takstolar/stockar på en vind med 10x140 fransk träskruv. 12 stycken i snabb följd pallade slagskruvdragaren med innan det var dags för batteribyte.
Då är det väl tajm att köpa nya laddaren!;) (BTW, drog du i skruvarna helt utan förborrning?)

(*ironi*) Undrar om det är USB-port på den nya laddaren så att man tanka ner sin favvolåt som "pling"?:rolleyes:
 
Då är det väl tajm att köpa nya laddaren!;)
Jag har två Li-Ion Makitor och således 4 batterier och två laddare, så jag klarar mig nog ändå. Dessutom ska man väl ta en fika emellanåt??

BTW, drog du i skruvarna helt utan förborrning?
I 100 år gamla sega stockar? Nej tack, det förborrades ca 10 cm med 8:ans borr.
 
ClasseClas skrev:
Undrar om det är USB-port på den nya laddaren så att man tanka ner sin favvolåt som "pling"?:rolleyes:
Verkar som lagren av SFE börjar ta slut. Beställde en SFE från 24tools men det kom en RFE för samma pris. (De har fortfarande bara SFE på sin hemsida.)

Och nej, det går inte att ladda ner egna MP3 låtar ;)

Tompa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.