Hej!

Om jag skulle köpt så hade jag valt Makitan!
Jag använder skruvdragare varje dag i jobbet så jag har provat dom flesta "proffsmärken".
Makita är dom jag gillar bäst. (Har fortfarande en som är 9 år gammal och den fungerar som den va ny)
 
Jag hade också valt Makitan.
 
simonleon skrev:
Hej, ska köpa mig en ny skruvdragare och importera från tyskland det står mellan en makita och en bosch i nuläget.

de två jag har tittat på är:

Makita BDF343RHE Li-Ion

[länk]

och
Bosch GSR 14,4-2-LI

[länk]


är det någon som har några tips att ge om maskinerna?
Känn på dem först. Skruvdragare är samma sak som handskar. Olika personer gillar olika. Det finns till exempel de som gillar Festools. Själv gillar jag Bosch. Och jag föredrar 14.4 framför 10.8. Det finns de som föredrar små, likaså de som föredrar stora.

Efter att ha läst en stor mängsd inlägg här på forumet har jag en stark tro att vilken skruvdragare man gillar inte på samma sätt som för andra verktyg kan utläsas av specifikationer eller logiska skäl. Den skruvdragare man gillar är den som ligger bra i handen, lagom tung, lagom blaserad.

Vad man tycker är lagom tung varierar (se 18-14-10 volts diskussionerna, jag väljer i princip alltid 14 voltaren här hemma, trots att jag har en 10 voltare. Andra gör motsatsen). Lagom balanserad samma sak, och lagom stark återigen är en fråga om vad man tycker. De som gillar 10 volt kan inte ha samma utgångspunkt som de på 14-18 volt. De som gillar Festool (med mindre jag läser helt fel i diagrammen) kan inte ha samma krav som de som gillar de starka skruvdragarna, typ Bosch, speciellt ve-2 pro.

Så här är ett fall där du (på samma sätt som för en handhyvel) måste känna efter vad du tycker känns bra i handen. Ingendera skruvdragaren kommer att vara dålig, frågan är vilken som känns bäst i handen för dig.

--- Mats ---
 
Precis som mats skriver så är det ju bra att känna på dom först.

Men annars så skulle jag välja boschen, jag tycker det är en trevligare maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.