Efter att under de senaste 8 åren ha byggt två hus, två garage, en altan, ett uthus börjar nu min uppsättning (7st) med batterier (BL1830) kännas lite sämre, igår när jag skruvade 6x120 träskruv i flera timmar (bygger 100m2 trädäck) så tog jag livet av två batterier. Jag kan dock inte klaga över detta då jag kört dessa batterier hårt till och från under åtta år.

Eftersom mina maskiner fortfarande går lika bra som när de var nya så tänkte jag införskaffa några nya batterier till dem.
Frågan är då om någon här har erfarenhet av att köra med "pirat" batterier?
På tradera i Tyskland kan man köpa två 3Ah batterier för strax över 600kr ink frakt. Säljaren har efter tusentals sålda batterier 99.5% positiva omdömen.
Samtidigt skriver makita på sin hemsida att de (såklart) varnar för piratbatterier, de menar att en makitaladdare inte kan kommunicera med ett piratbatteri. http://www.makita.se/piratkopior.html
Stämmer detta, att dessa piratbatterier som så många verkar vara nöjdra med inte funkar fullt ut tillsammans med Makitas intelligenta laddare?
 
Nästa Makitabatteri jag köper blir ett 1850, det kostar en del men det kommer räcka länge utan att laddas.
 
Jag har combo kit makita 10,8 som jag köpte några extra batterier till när maskinen var ny. Dessa köpte jag på aliexpress går hur bra som helst att ladda och än märker jag ingen skillnad mot orginal. Ända skillnaden är att jag betalade typ ingenting för dem:wow: så detta är alltså inte 18v så du är medveten om detta.
 
Jag köper numera bara BL1850, 5Ah. Gött att ha för dom mer krävande maskinerna.
Kolla också efter extrapriser på maskiner med batterier och laddare, ibland kan det vara riktigt billigt.
 
I fredags köpte jag ett 18V-batteri (3 Ah) på byggvaruhuset Karl Hedin för 750:- då de hade kampanj på Makitamaskiner och tillbehör, det tyckte jag var ett okej pris. Jag har också sneglat åt att köpa piratbatterier, men inte vågat då jag inte heller vet hur de funkar ihop med orginalladdaren samt hur bra de håller.
 
Home depot säljer 1830 för ca 950kr för 2st.
 
Så vitt jag förstått så funkar inte 4 och 5Ah batterier med mina äldre maskiner, inte om man ska tro de förklaringar som jag hittat online i alla fall.

Home depot är väl beläget i usa/canada?
I så fall tillkommer frakt, tull och moms. Jag har importerat alla mina maskiner från usa, men det var för åtta år sedan då man betalade 6kr för en dollar, idag är det inte aktuellt.
 
M
Jag köpte ett par piratbatterier från prishammeren för nåt år sedan. De fungerar bra än så länge, bra med körtid och har inte tappat kapacitet än vad jag märkt. Dock så sitter de tajtare i maskinerna vilket är bra störande, måste bända loss batteriet med kniven eller slå loss skiten ibland. Har skavt med kniv där det ser ut som det tar i men kommer liksom inte åt ordentligt. Blir inga fler sådana för mig iallafall.
 
  • Gilla
Giuseppe Maglio
  • Laddar…
Jag köpte ett tvåpack piratbatterier för en tusenlapp. Bägge brann upp efter ca 5 sekunder i cirkelsågen! När jag tog isär batterierna kunde man se att det var riktiga "ful-lödningar" som lossnat pga. värmeutvecklingen. Dessutom var kablarna inuti så klena att de smällt. Efter att jag lagat batterierna så gott det gick så använder jag dem endast i skruvdragaren.

Med andra ord; använd inte piratbatterier till de kraftigare maskinerna. Till skruvdragare/borrmaskin funkar de bra.
 
Gabbe1 skrev:
Så vitt jag förstått så funkar inte 4 och 5Ah batterier med mina äldre maskiner, inte om man ska tro de förklaringar som jag hittat online i alla fall.
Har du gul batterisockel eller svart med stjärna ska det funka, svart utan stjärna passar ej.
Jag har två maskiner som 4 & 5 Ah batterier inte passar på, fått tips från en trovärdig källa att det ska bara vara att ta bort en liten plastflik så fungerar det. Inget jag garanterar eller står för! Men jag skall testa när jag får tid.
 
Ja det funkar att ta bort plastbiten.
Enda problemet är att maskiner som har plastbiten som spärr saknar elektronik mot urladdning eller i varje fall inte lika sofistikerad som de med gul/stjärnmärkta sockel så det finns risk att man förstör batterierna. Men är man vaksam och laddar batteriet så fort det tappar lite i kraft ska det inte vara några problem.
Men jag har valt att sälja alla mina äldre maskiner som börjar på B och uppgraderat med D serien istället då jag ändå bara har 5,0 och 2,0 batterier numera.
 
Ok, tack för tipsen, då ska jag snegla på 4.0 eller 5.0 batterier istället.
Det stämmer att mina maskiner (utom en) saknar elektronik mot urladdning, jag kan köra batterierna helt sopslut om jag vill, jag brukar dock undvika detta.
 
Snailman
Har i sommar köpt 4 Ah batterier som inte passar i gamla maskiner, men har nu även köpt 3 Ah batterier, båda typerna har indikering via en knapp.

Och 3 Ah batterierna går att använda i mina gamla maskiner.

Har idag även tagit bort en klack på en maskin, och då gick även 4 Ah batterierna att få in i den maskinen.
 
End End skrev:
Enda problemet är att maskiner som har plastbiten som spärr saknar elektronik mot urladdning eller i varje fall inte lika sofistikerad som de med gul/stjärnmärkta sockel så det finns risk att man förstör batterierna.
Nja, alla makitabatterier (åtminstone 3Ah och större) som säljs idag har inbyggd BMS i batteriet så dom sköter själva om att inte bli för urladdade.
 
Lånar denna tråd. Köpte en 18v skruvdragare från Makita med 2x 5Ah batterier. Noterade att det vid laddning låter som när fläktarna på en dator går igång. Ska det vara så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.