Satte ett av mina Makita batterier BL1850 i laddaren idag. Laddaren är kopplad till timer som förmodligen stängt innan batteriet hade laddat klart.

När jag slog på timern var batteriet bara laddat till 50% så jag startade om laddaren. Då fick jag felkod med växelvis blink.

Batteriet är inte gammalt, mäter jag upp det är det över 18v, provade tom paralelladda det med ett annat batteri och då tar det laddning.
Men det går inte i laddaren och maskinerna vill inte veta av det.
Är ganska säker på att batterier är ok men att batteriets elektronik har bestämt sig för att det är kasst. Ganska retligt.
Har inget kvitto kvar... Någon här som har tips?
 
  • Makita 18V Litiumjonbatteri, återladdningsbart, 5.0Ah, varningsetiketter, återvinningsbar, svart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektroniskt kretskort kopplat till multimeter som visar 13.57 volt, möjlig felsökning eller testning på svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Skogsmusen
  • Laddar…
Testa att torka av kontaktblecken på batteri och laddare.
 
Ohchips Ohchips skrev:
Testa att torka av kontaktblecken på batteri och laddare.
Där är lite fett på batterikontakterna, kan prova det.
Har testat ladda andra batterier i samma laddare och det fungerar.
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
B
Makita batterier är ju ökända, se till att ALDRIG dra ur batteriet, och se till att ladda det minst var 3e månad om du inte använder det. Om de inte ändrat tar elektroniken ström från en cell och den drar ur om batteriet inte laddar regelbundet.

har många batteriet liggande sen tiden innan jag läste på, sen när jag började cirkulera batterierna ordentligt och alltid ladda, och aldrig tömma dem, ja, då har de hållt i många år nu, väldigt många faktiskt..
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Snailman
Har för mig att om man försökt ladda tre gånger i rad med växelvis blinkande ljus så spärras kretskortet.

Det finns piratkretskort att köpa tex från Aliexpress, har köpt några men inte testat ännu.

Det jag testat är att plocka isär batteriet och ladda upp varje par med celler individuellt med en laddare jag har. Men tyvärr var man ju tvungen att upprepa det när man använt batteriet och det behöver laddas igen.

Cellerna är parallellkopplade två och två och sedan är dessa par seriekopplade.
 
  • Gilla
Petterzon
  • Laddar…
B Boan skrev:
Makita batterier är ju ökända, se till att ALDRIG dra ur batteriet, och se till att ladda det minst var 3e månad om du inte använder det. Om de inte ändrat tar elektroniken ström från en cell och den drar ur om batteriet inte laddar regelbundet.

har många batteriet liggande sen tiden innan jag läste på, sen när jag började cirkulera batterierna ordentligt och alltid ladda, och aldrig tömma dem, ja, då har de hållt i många år nu, väldigt många faktiskt..
Det stämmer att detta batteri inte använts under vintern. Har ett par trädgårdsmaskiner som kräver dubbla batteri så därför köpte jag på mig extra. Ganska retligt, det är i nyskick och ett nytt går på typ 800:-
Bara för en liten krets som låst sig...
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Har för mig att om man försökt ladda tre gånger i rad med växelvis blinkande ljus så spärras kretskortet.

Det finns piratkretskort att köpa tex från Aliexpress, har köpt några men inte testat ännu.

Det jag testat är att plocka isär batteriet och ladda upp varje par med celler individuellt med en laddare jag har. Men tyvärr var man ju tvungen att upprepa det när man använt batteriet och det behöver laddas igen.

Cellerna är parallellkopplade två och två och sedan är dessa par seriekopplade.
Jag har sökt efter en ny krets men dom på nätet ser annorlunda ut.

Ska skriva till Makita.

Hör gärna av dig om du lyckas byta en krets =)
 
Snailman
P Petterzon skrev:
Jag har sökt efter en ny krets men dom på nätet ser annorlunda ut.

Ska skriva till Makita.

Hör gärna av dig om du lyckas byta en krets =)
I mitt fall så var det ett typ nytt batteri med indikering som ett par av celler blev helt urladdade, indikeringar tar ström från endast ett av paren som då laddas ur lite snabbare än de andra paren.

Det fel jag gjorde var att det fick ligga i det skicket i nåt år innan jag gjorde nåt åt det och då hade cellparet varit urladdat för länge och tagit skada, även om jag laddade upp alla paren individuellt till samma spänning så laddade det skadade paret ur sig snabbare än de andra paren gjorde, så efter nåt halvdussin manuella uppladdningar tröttnade jag på det.

Så jag skulle i ditt ställe plocka isär batteriet och se till att ladda upp det urladdade paret innan det tar skada.

Jag har sett en YouTube film som beskriver hur man använder en laddare liknande denna för att ladda Makita batterier individuellt för varje cellpar, man får då dra ledare från varje cellpar till en kontakt på batteriet som man vid laddning kopplar till en mångpolig kontakt på laddaren.

SEK 387.49 35%OFF | HTRC iMAX B6 AC RC Charger 80W B6AC 6A Balance Charger Digital LCD Screen Li-ion LiFe Nimh Nicd PB Lipo Battery Discharger
https://a.aliexpress.com/_m0MfiZG

Dessa finns från flera olika säljare så kan skilja mellan olika säljare, denna valde jag en i högen utan koll, läs recensionerna så att den du väljer har okej omdömen.

Dessa laddare kan vara lite dåligt kalibrerade, finns på Youtube hur man kalibrerar om dem.


Verkar även finnas att köpa från Hobbex billigare än från Aliexpress

https://www.hobbex.se/841380.html?g...Xde8s7Bwxw6u-a7-84-hxUHF1DIF7QCoaAuxWEALw_wcB

De finns i (minst) två varianter med inbyggd nätdel och med separat nätdel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Petterzon och 2 till
  • Laddar…
Snailman
Snailman Snailman skrev:
I mitt fall så var det ett typ nytt batteri med indikering som ett par av celler blev helt urladdade, indikeringar tar ström från endast ett av paren som då laddas ur lite snabbare än de andra paren.

Det fel jag gjorde var att det fick ligga i det skicket i nåt år innan jag gjorde nåt åt det och då hade cellparet varit urladdat för länge och tagit skada, även om jag laddade upp alla paren individuellt till samma spänning så laddade det skadade paret ur sig snabbare än de andra paren gjorde, så efter nåt halvdussin manuella uppladdningar tröttnade jag på det.

Så jag skulle i ditt ställe plocka isär batteriet och se till att ladda upp det urladdade paret innan det tar skada.

Jag har sett en YouTube film som beskriver hur man använder en laddare liknande denna för att ladda Makita batterier individuellt för varje cellpar, man får då dra ledare från varje cellpar till en kontakt på batteriet som man vid laddning kopplar till en mångpolig kontakt på laddaren.

SEK 387.49 35%OFF | HTRC iMAX B6 AC RC Charger 80W B6AC 6A Balance Charger Digital LCD Screen Li-ion LiFe Nimh Nicd PB Lipo Battery Discharger
[länk]

Dessa finns från flera olika säljare så kan skilja mellan olika säljare, denna valde jag en i högen utan koll, läs recensionerna så att den du väljer har okej omdömen.

Dessa laddare kan vara lite dåligt kalibrerade, finns på Youtube hur man kalibrerar om dem.

[media]
Verkar även finnas att köpa från Hobbex billigare än från Aliexpress

[länk]

De finns i (minst) två varianter med inbyggd nätdel och med separat nätdel.
Här är en film hur man modifierar ett Makita batteri för att ladda varje cellpar separat med en balansladdare, men här används en annan balansladdare än i föregående inlägg.

 
  • Gilla
Petterzon
  • Laddar…
R
Tyvärr så har makita gjort så att bms:en(kretskortet) låser sig efter man försökt ladda ett batteri med celler ur balans 3 gånger.

Detta går inte återställa, alternativen du har är att köpa en pirat bms/kretskort för makita batterier(dessa har inte den spärren) samt en balans laddare som den som länkats ovan.
Ta bort bms:en, ladda med balansladdaren, dit med nya bms:en så kommer det troligtvis funka igen.

Makita batterier är värdelösa i detta avseendet.
Milwaukee batterier kan man t.ex balansladda sen sätta i orginalladdaren för att återställa bms:en.

40v Ryobi batterier så balanserar man cellerna sen finns det byglar man 2 punkter (reset) på batterier för att återställa.

I de flesta fallen så brukar det inte vara cellerna som är slut utan att de bara kommit i obalans.

Jag brukar använda en sådan här för att mäta kapaciteten på batteriet när jag balanserat det och laddat upp det.

https://a.aliexpress.com/_mtlUK54

I 8/10 så funkar batterierna igen efter balansering och jag mätt kapaciteten.
I de 2 fall som det inte funkar så är det en död cell grupp och då slaktas batteriet och de batterierna som är ok används till annat.

Obs! Se till att läsa på ordentligt innan du börjar mecka, batterierna innehåller mycket energi och råkar man kortsluta eller koppla fel så kan du få en otäck brand.
 
  • Gilla
Petterzon och 2 till
  • Laddar…
Snailman
Jag har beställt en laddare från Hobbex och även kabel med kontakter i tre pack, så ska modifiera ett trasigt batteri när jag får dem.
 
  • Gilla
Petterzon
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Jag har beställt en laddare från Hobbex och även kabel med kontakter i tre pack, så ska modifiera ett trasigt batteri när jag får dem.
Jag kontaktade Makita, domen var att elektroniken i batteriet troligen var sönder och att det inte gick att reparera. Känns som ett sjukt skört system.
Jag ska skriva till dom igen. Vet inte riktigt vad jag ska göra med batteriet annars. Är dock väldigt nyfiken på om du lyckas få liv i dina. isf kanske jag kan anlita dig =)
 
P Petterzon skrev:
Jag kontaktade Makita, domen var att elektroniken i batteriet troligen var sönder och att det inte gick att reparera. Känns som ett sjukt skört system.
Jag ska skriva till dom igen. Vet inte riktigt vad jag ska göra med batteriet annars. Är dock väldigt nyfiken på om du lyckas få liv i dina. isf kanske jag kan anlita dig =)
Har bytat kretskorts på 2 betterier här hemma och har precis fått hem det tredje. Visste inte den låste bms en , vilket skit!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
I grund och botten så handlar det om säkerhet.
Bms:en (battery management system) ska slå ifrån om några celler hamnat i obalans.

Problemet är hur olika tillverkare väljer att implementera det och med vilka funktioner.
Då det finns både billigare och dyrare varianter.

De billigare mäter t.ex kanske bara den totala volten, de dyrare varje cell grupp.
Samt hur de laddar batteriet, totala volten eller balanserar varje grupp.

Så varför hamnar då vissa grupper ur balans..

Det kan vara t.ex:

Man försöker använda batterier lite extra när det redan slagit ifrån en gång vid användande.

Batteriet har blivit överhettat, batterier kan bli riktigt varma vid användning.

Man tar ut batterier ur laddaren innan det laddat klart.
(Det är vanligt att en bms med balansfunktion först börjar balansera grupperna när den första gruppen når lite över 4v)
Så rycker man batteriet innan så kan det vara så att grupperna inte hunnit balansera sig och man nån grupp hamnar efter.

Så vad är riskerna med obalans..

först och främst är det ur brandsynpunkt, en bms kan inte avgöra varför en grupp hamnat ur balans.
Det kan vara så att det är några batterier som är skadade och då är det bättre att bryta istället för att chansa.

Sen finns det sämre bms:er utan balansering som endast mäter plus och minus.

Har du då en skadad grupp eller en grupp som hamnat efter så skiter laddaren och bms:en i det.
Så den pumpar bara på tills batterier uppnår volten den ska bryta vid.

Så då kan en/flera grupper bli överladdade till långt över 4.2v medans nån grupp ligger under 4v. Ett överladdat batteri är en väldigt hög brandrisk.

Ni kanske kommer ihåg Hoverboardsen som det var ett jäkla hallå om som brann.

Det berodde på flertalet saker oftast i kombination:

1: skitbatterier från kina
2: batterierna hade inga bms/billiga bms utan brytfunktion för överladdning, cell balansering,temperaturbryt, etc.
3: Skitladdare som inte hade någon brytfunktion för överladdning etc. vilket i kombination med ovanstående gjorde att det var som upplagt för brand.

De som säljs idag har allt detta med hängslen och livrem, likaså elscootrar som inte är grå importerade.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Bra sammanfattning!
För att ställa till det lite för oss hobbyanvändare är det ju dessutom obra att hålla batterierna i förvar med 100% laddning, ca 50% verkar rätt optimalt, men om balanseringen först träder i kraft vid full laddning blir det ju svårt. Celler får inte gå under min-spänning, då tar de direkt skada och fulla celler kan man tänka lite som en ballong, en ballong som ligger uppblåst till max en längre tid tappar spänsten.
Önskar det fanns en "storage" knapp på laddaren(likt hobbex-varianten nämnd ovan)
Detta gäller lithium och skiljer dessutom mellan olika kemier även där.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.