På långfredagen så tog jag "hävde sta" med en ny borrhammare då best tool-hammaren delade på sig efter trogen tjänst.
En ny makita 2470 blev det minsann, inget mera skräp........men som ALLTID när jag kostar på mig nåt som jag egentligen inte har råd med så hittar jag nåt fel som jag går o irriterar mig på. I detta fallet så vindar chucken på maskinen lite granna. Inte mycket, men tillräckligt för att jag ska börja undra om det verkligen är normalt.....Jag menar, Makita har för mig alltid stått för högsta möjliga kvalitet, och då ska väl för sjutton inte borren vobbla när man borrar. I instruktionerna står det faktiskt att :

"OBS ojämn rotation kan förekomma om maskinen körs utan belastning. Maskinen centrerar sig automatiskt under arbetet. Detta påverkar inte borrningens noggrannhet."

Detta är iofs sant, på fullvarv upplever man inte vobblingen så mycket, och en borrhammare skakar ju som bekant en del .........

Så till min fråga: är det nån annan här som upplevt samma sak med en likadan borrhammare eller en liknande??

Detta är väl en larvig fråga, men är man petig så är man........:).....en så pass dyr maskin tycker iaf jag ska vara perfekt, men kanske detta är normalt.
Nån slags respons vore kanonbra, så jag slipper ligga sömnlös och undra om jag gjort ett dåligt köp, eller om jag ska kuska de tio milen tillbaks till Bauhaus och byta den..............
 
Svarar på min egen fråga..................

Maskinen är utbytt o den nya vobblar inte...................

För övrigt en väldigt trevlig borrhammare, kan rekommenderas, och även en liten guldstjärna till kundtjänst på bauhaus som verkligen är tillmötesgående och trevliga!
 
Får jag fråga vad du fick ge för den där? Bauhaus finns ej med på prisjakt.se.
 
2495 kr och rätt gött med den femåriga garantin dom har(gäller dock bara för konsument, inte för yrkesmässigt bruk)
Tänkte köpa den på jula först, men dom tar en hundring till.
 
Finns det möjlighet att bila lite med den?
 
Japp, och dessutom kan man låsa chucken i valfritt läge (min gamla best-toolhammare snurrade precis som den ville när man bilade, kunde va ganska irriterande)
 
Känns som att jag ska ta en tur till Bauhaus till helgen...
 
Hej! Jag har precis skaffat en 2470 och bara testat lite med att bila. Rackarns bra!! Nu har jag inte kört några längre sträckor, bara testat lite. Jag hade tänkt använda den till att bila upp för VP-rör och efter mina (iofs korta) tester verkar det kunna gå toppen. Jag körde med en kanalmejsel och det verkligen snyggt. Liiite svängigt kanske det blev (som att köra sticksåg i stället för cirkelsåg), men i princip inget damm. Toppen!
Jag var bara tvungen att berätta när jag såg den här tråden... :)
 
Kul att du också är nöjd med din maskin!
Tror absolut att det kommer att finnas fler Makitamaskiner i min verkstad om ett tag, gillar ergonomin o tycker dom känns gediget byggda.
 
Tål den ihållande bilning? T.ex. ett badrumsgolv på 4 kvm, ca 20 cm djupt? :)
 
Till sådana upptåg finns bara en sak: Hilti. Hyr en STOR bygghammare istället för Makitan. Har en makita 2450 som v'äl är jämförbar och jag skulle aldrig bila så mycket. Visst går det men det tar tid...(och jag tycker synd om maskinen)
 
Håller med ovanstående, en maskin i 2-3kilos-klassen skall man aldrig bila mer en kanske lite kakel och kabelkanaler, 4kilos lite större grejer, badrum har jag en 7kilos för som har en slagkraft på 12 Joule, en liten 2-3kg ligger ju mellan 2-3 Joule så då börjar den tugga fradga efter ett tag.

Men Makitan är ju en jäkla schysst proppmaskin!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.