Ska snart slutföra ett tomtköp och då skriva köpebrev. Jag skulle vilja rätta ut en del frågetecken.
Fråga nummer ett. På banken sa de att säljarna (2 syskon med 1/2-del var) måste ha sin make/makas medgivande för att få sälja sin del. Detta trots att deras maka/make inte hade någon del i ägandet. Skulle ha med nåt äktenskapsskydd att göra eller liknande förstod jag det som. Hur ligger det till med detta. Är det verkligen ett krav?

Fråga nummer två. På köpebrevet ska alla namnteckningar bevittnas, problemet är att ena säljande parten av olika anledningar inte kan medverka vid överlåtelsen på banken. Enligt min bankkontakt fanns då två alternativ. Antingen lät jag den parten som inte kan medverka att skriva under tidigare, alternativt ge den andra säljande parten en fullmakt. Vilken är att föredra? Om jag låter kontraktet skrivas undetr innan av den part som inte kommer så kommer den namnteckningen inte att bevittnas. Om det då fixas en fullmakt, behöver jag då kontrollera att den stämmer, dvs vara med och bevittna när fullmakten skrivs?
 
1: Det är helt riktigt att make/maka måste skriva under.

2: Vem som helst kan bevittna en namnteckning, det skall inte vara du som är köpare som med sin underskrift bevittnar namnteckningen. Goda grannar brukar gå bra. Därför tror jag att det är det enklaste att den som inte kan närvara skriver under köpehandlingen först.
 
Swetrot skrev:
Därför tror jag att det är det enklaste att den som inte kan närvara skriver under köpehandlingen först.
Men för att det ska bli juridiskt riktigt måste någon bevittna även dennes namnteckning? Så i praktiken blir det två olika som bevittnar namnteckningarna? Vilka är uteslutna vid en bevittning? Föräldrar, syskon etc
Efit: På köpekontraktet står det "bevittnar ovanstående namnteckningar" och där är det 4 fält. 2 köpare och 2 säljare. Eftersom det bevittnas vid två olika tillfällen så bevittnas olika namnteckningar.

Ex. Nisse (granne) bevittnar när Lena (säljare) skriver under. Sedan bevittnar Petra(banktjänsteman) när Olle (säljare nr2) och jag och min sambo skriver under vid ett senare tillfälle. På pappret ser det då ut som att Nisse och Petra bevittnat alla namnteckningar men så inte är fallet i verkligheten.
 
Redigerat:
Om man väljer fullmaktsvägen, så skall även fullmakten vara bevittnad, och som sagt det behövs fullmakt (bevittnad) även från makan.
 
hempularen skrev:
Om man väljer fullmaktsvägen, så skall även fullmakten vara bevittnad, och som sagt det behövs fullmakt (bevittnad) även från makan.
Måste även medgivandet vara bevittnat?? De papper vi har fått från mäklare saknar fält där medgivandets underskrift måste vara bevittnad.
 
Det där med att en säljare skriver under i förväg är mer ett problem för säljaren. Rent generellt så skall man aldrig skriva på annat än samtidigt med andre kontrakstparten.

Ex. förekommer det ganska ofta att folk skriver på köpeavtal med bara mäklaren närvarande, mäklaren skall fixa påskrift av säljaren senare. Då har man som köpare bundit sig att köpa huset, säljarna kan helt ignorera avtalet, och fortsätta sälja det ev. till högre pris fram till tillträdesdagen, då väljer säljaren om han vill skriva på eller ej. På samma sätt kan det givetsvis gå illa för en säljare som skriver på i förväg.
 
hempularen skrev:
Det där med att en säljare skriver under i förväg är mer ett problem för säljaren. Rent generellt så skall man aldrig skriva på annat än samtidigt med andre kontrakstparten.

Ex. förekommer det ganska ofta att folk skriver på köpeavtal med bara mäklaren närvarande, mäklaren skall fixa påskrift av säljaren senare. Då har man som köpare bundit sig att köpa huset, säljarna kan helt ignorera avtalet, och fortsätta sälja det ev. till högre pris fram till tillträdesdagen, då väljer säljaren om han vill skriva på eller ej. På samma sätt kan det givetsvis gå illa för en säljare som skriver på i förväg.
Problemet är att köpet måste vara slutfört innan ett visst datum och det går inte riktigt att få ihop det inom denna tid då en av säljarna pga sjukdom inte kan närvara.
Jag får helt enkelt lämna över köpebrevet och be den ena parten att skriva under och att de får fixa en granne som bevittnar det. Så får resterande namnteckningar bevittnas på banken.
Kan någon bekräfta eller dementera om maken/makans medgivande också måste bevittnas?
 
Kan inte absolut säkert säga att jag vet att även makans namn skall bevittnas, men det verkar ganska ologiskt om det inte skulle vara så.
 
Jag tycker ändå att det är lite märkligt med det här med make/makas medgivande. Har läst lite nu om dolt samägande, men det att det aldrig kan bli tal om ett sådant dolt samägande om fastiogheten införskaffats innan förhållandet inleddes eller om det är en gåva eller arv.
Är det då frågan om att man inte vill riskera någonting som man kräver dessa medgivanden då det i praktiken inte alltid verkar nödvändigt?
 
Äktenskapsbalkens 7:e kapitel, 5:e paragraf:

"5 § En make får inte utan den andra makens samtycke
1. avhända sig, låta inteckna, hyra ut eller på annat sätt med nyttjanderätt upplåta fast egendom som utgör makarnas gemensamma bostad,
2. avhända sig, pantsätta, hyra ut eller på annat sätt med nyttjanderätt upplåta annan egendom som utgör makarnas gemensamma bostad, eller
3. avhända sig eller pantsätta makarnas gemensamma bohag. Första stycket gäller inte bostad eller bohag som är den ena makens enskilda egendom enligt 2 § första stycket 2--4. En make får inte heller utan den andra makens samtycke avhända sig, låta inteckna, hyra ut eller på annat sätt med nyttjanderätt upplåta fast egendom som inte utgör makarnas gemensamma bostad, om egendomen är giftorättsgods. Detta gäller dock ej, om mål om äktenskapsskillnad pågår och maken har förvärvat egendomen efter det att talan om äktenskapsskillnad väcktes.
Samtycke till avhändelse av eller inteckning i fast egendom skall lämnas skriftligen.
Bestämmelserna i denna paragraf om fast egendom och rättighet i denna tillämpas också i fråga om tomträtt."


Är det gemensam bostad? Då gäller pkt 1.

Är det giftorättsgods? Då gäller pkt 3, tredje meningen.
 
Redigerat:
Om jag inte vet om det är giftorättgods? Vet inte om det klassas som enskild egendom eller inte. Det ska inte vara gemensam bostad iaf.
Det blir lätt bökigt med juridiska texter och om jag inte fått allt om bakfoten så behövs inte medgivanden i andra fall än ovan nämnda, men hur ska jag kunna kontrollera det?
För att klara klarspråk. Bör jag kräva underskrift på dessa medgivanden även om säljaren hävdar att det inte är gemensam bostad eller giftorättsgods? Vad händer om dessa medgivanden inte skrivs under, kan köpet då hävas om det skulle vara gemensam bostad?
 
Jag är osäker på om dte verkligen behövs vid köp av tomt. Men troligen är det en bra försiktighetsåtgärd att få makans godkännande.

Om inte annat så är det ju inte bara du som skall vara nöjd, inskrivningsmyndigheten kommer inte att ge dig lagfart om något fattas (men som sagt, vet inte om de kräver detta även vid tomtköp).

Om vi antar att du inte får signaturen, och om vi antar att någon av säljarna kan bevisa att påskriften borde varit där om 10 år, så blir du av med fastigheten då om 10 år. Lagfarten är i så fall ogiltig. Det gäller även om du redan sålt fastigheten då, affärerna rullas tillbaka.
 
Tomt är fast egendom, så nog borde det tillämpas.

Danne, det bästa är väl att få deras medgivande i vilket fall? Så kör min bank.
 
Hemmakatten
Regeln om påskrift av sambo/maka gäller vid försäljning/pantsättning av all fast egendom, dvs. även för tomter utan bostadshus.

Jag tycker att du krånglar till det, Danne, i onödan. Även om du tycker att lagrelglerna är märkliga, så är det de som gäller och du tjänar inget alls på att diskutera dem med banken. Se till att make/maka skriver under så är problemet ur världen. Om make/maka inte kan närvara, se till att bevittnad fullmakt finns för annan person att skriva under.
 
Tack för era svar. Jag ska be om deras medgivande för säkerhets skull.
Måste jag vara med när påskrifter och bevittning sker eller kan jag lämna ifrån mig köpebrevet och se till att en granne eller liknande bevittnar? Jag tänkte på den person som inte kan medverka vid bankmötet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.