Hur kommer det sig, att vid plattläggning skall man lägga bärlager för att få en homogen "gruskaka" och vid altan/trall på plattor på grus skall använda makadam?

Denna fråga uppstod efter att ha surfat genom ett gäng byggbeskrivningar.

Svaret? För att minska tjälskjutning!?

På samma mark borde rimligtvis samma metod gälla?
Dvs om man har vattensjuk mark/stort tillskott av vatten, att först ha makadam för dränering och därefter bärlager oavsett om man ska ha trall på plattor eller plattsättning?

..eller?
 
Alltså, ska det vara bärlager (samkross) eller makadam under en flytande altan?
 
Jag la fiberduk och 0-16.
Grävde hål något större än plattorna altanen står på och fyllde med kross.
Rör det sig lite så är det inte hela världen.Det är bara att skruva bort en bräda och stoppa under lite tjärpapp
 
Den grävare som arbetar med gården rekommenderade 0-16 grus för plattorna. Vår altan (när den är byggds) står på gjutna pelare som sen står på grus och sist ett liter lager singel.
 
Redigerat:
Bara för att förtydliga, det ska bli en altan inte plattläggning.
Jag förstår principen med att lägga samkross/bärlager under stenplattor, det blir stabilt, det låser sig självt osv.
Då bordet det rimligtvis vara samma för en flytande altan, man vill ju att altanen ska ligga stabilt.
Men många byggbeskrivningar säger tvärtom.

Det blir nog en 15-20cm 0-16 här med i slutändan.
 
Samtidigt så ligger ju packad orörd makadam still.
 
Hur är det nu, är det inte vissa fraktioner man bör undvika så att inte myror gräver gångar under plattorna?
 
Vid plattläggning så förespråkar en del att man inte avjämnar sista 3 cm med stenmjöl utan tar en väldigt liten makadam, t.ex. 2-4, men där verkar inte alla vara ense.
Däremot finns det ingen anvisning för plattläggning som förespråkar enbart makadam, utan där verkar alla tycka lika, det ska vara förstärkningslager (vid behov) därefter bärlager t.ex. 0-16 och därefter stenmjöl eller minsta makadamen.

Men vid flytande altan verkar det vara fritt fram att välja religion helt o hållet...
 
Makadam, typ 8-16 är kapilärbrytande och man slipper därmed ha en trästomme på marken som suger fukt.

Tycker dock du ska bygga din altan på ett gäng plintar istället. Då slipper du fuktproblemen helt och väljer du plintar med justerbara järn så är det väldigt lätt att justera in allt så du hamnar i våg.
 
Lånar tråden lite.... (y)

Bygger en altan med 170x4,5 reglar. Ca 60 kvm och otroligt tung :)

Nu har jag byggt stommen klar som ligger på marken.

Under har jag ca 5-10 cm makadam som inte är paddad alls och under makadam så ligger fiberduken.

Min tanke är att jag lägger ut marksten "betongplattor" med ca 1,5 meters rutmönster.

Först så tänkte jag att jag lägger ut lite mer makadam så jag bara behöver lägga en platta på vissa ställen som jag annars måste lägga två osv. Men min magkänsla säger att makadammet kommer flytta på sig med åren och att det blir svajig altan efter en kort tid....

Min fråga är om det är rätt att använda makadam under stenen och så fall hur mycket man max bör lägga?

Testade som sagt att göra mindre pyramider med en sten på toppen, men det känns inte stabilt eller långsiktigt alls...

Min plan nu är att jag skrapar bort topparna på pyramiderna och lägger max 0-5 cm med makadam under stenarna och lägger istället två stenar "plattor" på varandra för att göra det stabilare och minska risken för att det rör på sig senare.

Vad tror ni? Någon som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.