Köpte ett lass med makadam 16/32 som jag ska lägga på markduken under ett trädäck jag ska bygga.
Måste man lägga ut makadam över hela duken eller räcker det under stenplattorna som man ska lägga reglarna på?
 
K
Anledningen till att man ofta lägger ett tunt lager makadam över hela markduken under hela altanen är dels för att den ska ligga kvar och dels för att tillverkarna ofta säger att markduken inte är UV beständig, dvs kommer kunna vittra sönder om den får sol på sig en längre tid. Sen kan man ju undra hur mkt sol duken får under altanen, men det är ju en annan fråga…
 
K
Som svar på din fråga bör du som minst ändå lägga och padda makadam där du ska ha plattorna som bär bärlinorna.
 
Måste man köra med en padda? Inte så att man har en ståendes hemma i garaget direkt..
 
B Bongoloid skrev:
Måste man köra med en padda? Inte så att man har en ståendes hemma i garaget direkt..
Nä du måste inte padda makadamen
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
K
B Bongoloid skrev:
Måste man köra med en padda? Inte så att man har en ståendes hemma i garaget direkt..
Mer korrekt är väl att man bör packa makadammen. Hur du gör det är lite olika, oftast kör man padda. Du kan släppa stenen från lite högre höjd några gånger, eller ställa dig och hoppa på den. Anledningen till att man vill packa materialet redan nu innan altanen är färdig är för att minska sättningar sen efter.
 
Okej då ställer jag mig och hoppar jämnfota över hela gruset🙂
Måste jag gräva bort allt gräs där jag ska bygga soldäcket?
Gräset dör ju ändå när jag lägger över markduk och grus.
 
B Bongoloid skrev:
Okej då ställer jag mig och hoppar jämnfota över hela gruset🙂
Hoppa du på plattorna/plintarna det räcker
 
F fribygg skrev:
Hoppa du på plattorna/plintarna det räcker
Låter betydligt smidigare. Behöver jag gräva bort gräset där jag ska bygga soldäcket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.