God morgon alla kloka själar ute i landet.

Detta blir mitt fösta inlägg på forumet. Det lär följas av fler då jag och min fru numer är stolta ägare till en villa byggd 1955 straxt norr om Stockholm. Vi köpte huset av paret som byggde det så det är inte sönderrenoverat av olika ägare men lite gammal standard och eftersatt underhåll de senaste åren.

Listan är lång på saker vi vill fixa men inget är akut. Dränering och isolering med Isodrän samt ytskiktsrenovering av tre sovrum har vi redan hunnit med under det halvår vi ägt huset.

Nu till frågan.
Till huset hör ett garage (22 kvm) som sedan länge fungerar som förråd. Garagedörren är utbytt mot reglad vägg och byggnaden kommer troligtvis aldrig mer användas för att köra in bilar i. Jag håller som bäst på med att göra om det till min alldeles egna snickarverkstad och vill lägga in klinker på golvet. Tyvärr är golvet riktigt ojämnt. Som mest nästan 10 cm mellan högsta och lägsta punkten. Det är fall gjutet mot en rostig golvbrunn som enligt tidigare ägaren aldrig fungerat. För övrigt kan man säga att den som gjorde golvet inte fick till det riktigt...
Jag gjorde ett grovt överslag på hur mycket spackel det skulle gå åt att jämna till golvet och kom fram till ca 75 säckar. Trist både i tid och pengar.
Jag funderar på om man kan fylla ut det mesta av ojämnheterna med makadam och kanske nåt finmaskigt armeringsnät för att sedan hälla flytspackel över det hela? Spacklet borde rinna ner mellan stenarna och bilda en någorlunda homogen kaka. På detta sätt skulle jag spara en hel del arbete och pengar. Dessutom har jag möjlighet att i lugn och ro väga av makadamen och sedan fylla upp så att spacklet täcker stenarna med några mm..

Jag vill inte ta några dumma genvägar men samtidigt vill jag inte lägga ner onödigt arbete om det finns ett bättre sätt. Vad tror ni, håller denna golvlösning för en amatörsnickare som tassar omkring i sin verkstad?
/J
 
Jag hade gjutit med betong och sen lagt klinkers på det!
 
RMV skrev:
Vad tror ni, håller denna golvlösning för en amatörsnickare som tassar omkring i sin verkstad?
/J
Välkommen till forumet!
Ja, jag tror att det håller utmärkt för detta, och jag tycker att det är en ganska fiffig ide.
Men jag är ingen expert på flytspackel eller golvkonstruktioner så jag kan ju ha lika fel som dig ;)
 
Jag är ingen betongexpert men jag hade skippat flytspacklet för att det är så dyrt och kört på betong istället.

Plattan maxar du på 5 cm tjock, djupare gropar jämnar du ut med makadam (packa noga!). Var särskilt noga där kakan tunnar ut så du har den gamla betongen ren. Eventuellt kan du köra med betongspackel på de allra tunnaste delarna. Fukta plattan och pensla på cementvatten (vällingkonsistens) som primer. Använd armeringsmatta.
 
M
Jag röstar på mexitegels och MTechs variant!
 
Hej,
Tack för alla råd. Jag tror att jag kommer att testa makadam/flytspackel alternativt lecakulor. Då kan jag göra förbereda i omgångar. Jag vill helst inte hantera allt för stora mängder betong på en och samma gång och har mest tid att pyssla på vardagkvällarna. Ska städa ut och prima innan jag bestämmer mig.
 
Flytspacklet kommer nog att rinna ner i makadamen vilket gör att det går åt rätt mycket.
 
Jag har både flytspacklat och gjutit några golv som glad amatör. Jag tycker det är skitsvårt att få det riktigt bra, blir alltid lite rulor och gropar hur jag än försöker finlira..... Så med det i tanke så kan det vara bra att ta hjälp av någon erfaren om du vill ha det riktigt bra.

Annars skulle jag föreslå att först grovgjuta med leca blandat med cement och sand. Då får du lite isolering också. Sen kan du flytspackla ovanpå.
 
Grovgjut med betong i omgångar när tid finns...flytspackla sedan det sista så blir det både enklare och billigare.....
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
Det blev inget gjutet den här helgen heller... Jag återkommer med rapport om hur det gick. Förhoppningsvis om inte allt för lång tid.
 
Använd skb att gjuta med, nästan i klass med flyt. Prima först gamla golvet och använd armerigsnät eller fibrer i btg.
 
Jag har gjutit med betong på trägolv. Beställde så lättflytande betong som möjligt och gjöt ca 5 cm ovanpå ett trägolv där jag lagt 12 mm vattenburen golvvärme. Det blev kanonbra. Lägg ut järnrör eller liknande skenor först bara, som du väger av med laser. Jag armerade med finmaskigt metallnät som jag köpte på rulle.

Det är inte helt enkelt att få det bra med flytspackel heller. Skall du blanda själv så kan finbetong vara ett alternativ.

Flytspackel är ju MYCKET dyrare än betong.

Kör på betong är mitt tips!
 
Jag valde att bila bort dom höga partierna. Lasern är helt suverän där den står i gamla golvbrunnen och visar nivån jag vill hålla. Bara att bila på allt den lyser på och jobba sig bort från brunnen. Blir några timmar imorgon också. 1384033716699.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Larsa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.