Hej

Jag har i samband med att jag dränerade huset fått hen hel del makadam 8/16 över. Jag ska dessutom anlägga en gårdsplan för att parkera bilar på, ev att jag ska lägga marksten där nästa år sen.

Min fråga, kan jag använda mig av först ett lager markduk och sedan makadam 8/16 30cm som jag paddar. Eller måste jag ha med grus med 0-fraktion som bärlager och sedan 8/16 på det?

Om jag sedan bestämmer mig för att lägga sten på, kan jag då köra ytterligare en markduk på 8/16 makadamen och sedan sättsand och sten?

Vad tror ni?
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Om du bara skulle köra på det, utan marksten skulle jag säga JA. Med marksten också, jag skulle inte lägga ner allt det jobbet utan 0-32 eller större i botten.....
 
Du vill inte ha 30 cm 8-16 med eller utan marksten. Högst 10 cm gärna mindre..
 
Jag breddade min infart och garageplan i våras. Efter att ha grävt ut matjorden behövde det fyllas ca 30cm. Pga av de dränerande egenskaperna så valde jag 8-16 hela vägen. Jag har inte paddat men däremot lät jag en 20 ton hjulgrävare köra fram och tillbaka ca 20ggr. Den nya delen av infarten har vart lite "svampig" under sommaren men nu har den satt sig och börjar faktiskt bli lika hård som den gamla delen.
 
Kanske kan blanda i lite stenmjöl i nedersta delen?
 
Ja det blir det bättre av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.