Jag ämnar behandla husets yttertrappa med "roslagsmahogny" (trätjära, linolja och lacknafta i lika proportioner). Tänker värma in den försiktigt i virket med varmluftspistol, ungefär som man fordomdags vallade träskidor. Luktar förmodligen trätjära i hela kvarteret.
Dock - det är ofta väldigt svårt att få nutida trätjära att lösa sig i linoljan och lacknaftan. Att koka upp blandningen i en gryta på köksspisen får jag inte för min hustru, som befarar i lindrigaste fall permanent tjärdoft i köket och i värsta fall husbrand.
Vet någon en bra metod att få trätjäran att lösa sig? Klassisk roslagsmahogny föreskriver terpentin istället för lacknafta. Är det bättre?
Säljs någonstädes färdigblandad roslagsmahogny?
Ska man bli tvungen att bygga en tjärdal på villatomten för att få tillgång till äkta dalbränd tjära, som ju anses bäst för träimpregnering.
Någon som vet?:confused:
 
H
Jag köpte 1L färdig på nätet till några pallkragar förra året. Är det en trappa som du ska behandla kanske det är enklast än att blanda själv.
 
  • Gilla
hans lindquist
  • Laddar…
ullberg
Auson har färdigblandad roslagsmahogny, använde den tidigare i år med gott resultat. Där jag bor finns den hos såväl Alcro som nordsjöhandlaren (sannolikt andra också men det är vad som står till buds här).

När det gäller att lösa tjäran bör man läsa på burken vad den är tänkt att lösas med, "skogens trätjära" som är en billig variant stipulerar att man ska lösa med rödsprit - och så länge man gör det funkar det utmärkt. Sen kanske det inte blir lika bra roslagsmahogny med sprit, jag har ändå kört det på enklare ytor, typ dörrar till uthus. Dock blir den blandningen i princip kolsvart så är det den rödbruna färgen man är ute efter kanske det inte är optimalt...

/U
 
  • Gilla
hans lindquist
  • Laddar…
T
Du kan köpa trätjära av god kvalitet hos Claessons trätjära i Göteborg, de har även färdigblandad "roslagsmahogny" under namnet "båtsmörja".
Vill man ha en mörkare variant finns det "bryggsmörja".

Riktig trätjära brukar lösas bra med terpentin till skillnad från lacknafta som är en petroleumprodukt.
 
Blandade igår på Auson trätjära, det var inga som helst problem, blandade kokt linolja och balsamterpentin först och rörde ner tjäran sen. Luktade gott gjorde det med.
 
hans lindquist skrev:
Jag ämnar behandla husets yttertrappa med "roslagsmahogny" (trätjära, linolja och lacknafta i lika proportioner). Tänker värma in den försiktigt i virket med varmluftspistol, ungefär som man fordomdags vallade träskidor. Luktar förmodligen trätjära i hela kvarteret.
Dock - det är ofta väldigt svårt att få nutida trätjära att lösa sig i linoljan och lacknaftan. Att koka upp blandningen i en gryta på köksspisen får jag inte för min hustru, som befarar i lindrigaste fall permanent tjärdoft i köket och i värsta fall husbrand.
Vet någon en bra metod att få trätjäran att lösa sig? Klassisk roslagsmahogny föreskriver terpentin istället för lacknafta. Är det bättre?
Säljs någonstädes färdigblandad roslagsmahogny?
Ska man bli tvungen att bygga en tjärdal på villatomten för att få tillgång till äkta dalbränd tjära, som ju anses bäst för träimpregnering.
Någon som vet?:confused:
Har du ingen grill?
Man behöver inte koka inomhus, om det inte rör sig om dyrbara droppar och man bor i Dalarna......
Köp en kastrull på loppis koka på grillen.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.