Ska få rörmokaren att sätta en en magnetventil efter huvudavstängningen till inkommande vatten i sommarstugan. Finns tydligen två modeller. Strömlöst öppen eller Strömlöst stängd. Vilken ska man välja?
Om man väljer strömlöst stängd så stängs vattnet om strömmen går, och då har man inte chans att få något vatten tills strömmen kommer tillbaka...

och väljer man strömlöst öppen så stängs vattnet inte av om strömmen går.
Ett scenario kan ju vara att strömmen går och det blir kallt i huset och vattnet är på och rören fryser...

Hur brukar man göra?

/Lalle
 
Har du strömlöst öppen, ventilen stängd och strömmen går så öppnar ventilen och har du då öppna kranar är det inte helt lyckat. Jag hade satt en strömlöst stängd och gjort en bypass med manuell ventil fall magnetventilen krånglar eller jag behöver vatten när strömmen gått.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Verkar vettigt med strömlöst stängd!
Gjorde en liten bild.... typ något sådant här fast proffsigare, eller är jag helt ute och cyklar...?
 
  • omkopp.JPG
  • omkopp.PNG
Redigerat:
Kan inte bli mycket proffsigare än så.(y)
 
Hej,

Ventil från LK, har vred för nödöppning. Då behövs ingen bypass.

https://www.lksystems.se/sv/produkt...vattenventiler/lk-vattenventil-12-v-77789340/

Min tanke är att styra ventilen med ett fjärrströmbrytare i eluttaget. För att upptäcka vattenläckor på olika ställen i huset tänkte jag använda några Eve Water Guard (eller liknande).

Alternativ hade varit en vattenfelsbrytare (LK CubicSecure), men den verkar inte gå att integrera i smart hem lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.