Kanske är tveksamt att betrakta en magnetskena till köksknivar som en byggnadsdel att diskutera på byggahus.se, men försöka kan man väl.

Vi har fått en samling fina köksknivar i julklapp och vill nu använda magnetskena på väggen till dessa. Är det någon som kan rekommendera en magnetskena där kniven INTE ligger an mot metall när den är upphängd? Det framgår inte på hemsidorna och väl i butiken kan det vara svårt att avgöra då varan ligger inplastad i förpackningen. Har vänt flera gånger i butiken då skenan antingen varit av typen metall-mot-metall eller inte inspekterbar utan att bryta förpackningen. Fiskars skena har t.ex. en stålfärgad ram men det går inte genom förpackningen att avgöra om den är av plast eller stål (det förra är vad jag vill ha).
 
Kanske bygga en själv? Fräsa ur en trälist och lägga in lite neodymmagneter? Då passar det bra på någon trevlig byggtråd :)
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Satake har en knivlist med magneter i trä som är snygg, men inte helt billig.
 
Pen skrev:
Är det någon som kan rekommendera en magnetskena där kniven INTE ligger an mot metall när den är upphängd?
Varför vill du inte att de skall ligga an mot metall?

Tamahagane och Satake har magnetlister i plast och trä.
 
Det lär ju knappast påverka eggen om kniven ligger med sidan mot metall eftersom eggen ju har en annan vinkel och därför inte påverkas. Det kan ju dock bli repor på sidan av kniven men det påverkar ju iaf inte funktionen på kniven. Annars kan du göra som gunric föreslår. Jag har själv satt magneter i den list som brukar sitta mellan stänkskyddet och överskåpen i köket. Vanlig MDF som jag gjorde lite profilerad och sen borrade in magneter från baksidan. Dock så fick listen märken efter ett tag och färgen på listen fastnade på sidan av knivarna ibland vilket inte var så vackert.
 
RilleRock
Det viktiga är ju när du tar bort kniven från listen så du viker ut eggen först innan du plockar bort den.
Likaså när du sätter dit den att äggen landar sist på listen
 
ola.eriksson skrev:
Det kan ju dock bli repor på sidan av kniven men det påverkar ju iaf inte funktionen på kniven.
Knivar brukar må bra av att brynas regelbundet för att eggen inte skall krulla sig helt och då är det lätt hänt att det blir repor som är klart mycket synligare än de som eventuellt en magnetlist ger. Slipning på sten brukar också lämna lite repor. De magnetlister jag använt med rostfria avbärarlister har inte lämnat några synliga repor, men det kanske finns specialknivar med mjuka sidor som är känsligare än de knivar jag har.
 
Oj vad många bra svar på kort tid.

Jo, jag har också tänkt att om man bara hanterar dem rätt när man tar loss och sätter dit dem så är det ingen fara. Nu är det så att vi är många som tycker om att laga mat i köket så jag tror inte att alla kommer att tänka på det.

Brynstål (och även klassisk brynsten) har vi och använder ofta. Nu fick vi också en slip med knivarna som vi kommer att använda då och då.

Alternativet att bygga en egen är också intressant. Ska fundera vidare på förslagen ovan. Och dessutom kolla på tipsen om ickemetall ovan.

Pen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.