Hej
Firman ska installer aluft vatten VP imorgon och dem glömde informera mig om magnetfilter, dem har skrivit nedan men jag vet inte mycket om det. Är det bra att ha det?
Vad tycker ni?


"Något jag brukar informera/erbjuda är att vi i samband med installationen kan montera ett externt s.k. magnetitfilter

i radiatorkretsen vilket brukar löna sig i längden som ett förebyggande skydd, detta är ett filter som filtrerar bort föroreningar som

som finns och bildas i värmekretsen.

Konsekvensen blir ett bättre flöde i systemet och förhindrar bland annat igensättningar och korrosion i systemet.

Värmepumpen får förstås också ett skydd mot föroreningar i sina komponenter som plattväxlare och lågenergipumpar.



Kostnaden för filter och montering är 6 300 Kr inkl. moms i samband med installation, sen avgår en del med hjälp av Rot avdraget.

Detta är ett tillbehör och inget nödvändigt i installationen, men en bra investering som skyddar värmepump och VVS installationen i huset.
Detta är som sagt ett väl värt tillbehör som säkrar framtida drift
"
 
Är värmesystemet nytt eller befintligt?

Har du haft problem innan?
 
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Är värmesystemet nytt eller befintligt?

Har du haft problem innan?
Vi
S salahunreal skrev:
Hej
Firman ska installer aluft vatten VP imorgon och dem glömde informera mig om magnetfilter, dem har skrivit nedan men jag vet inte mycket om det. Är det bra att ha det?
Vad tycker ni?


"Något jag brukar informera/erbjuda är att vi i samband med installationen kan montera ett externt s.k. magnetitfilter

i radiatorkretsen vilket brukar löna sig i längden som ett förebyggande skydd, detta är ett filter som filtrerar bort föroreningar som

som finns och bildas i värmekretsen.

Konsekvensen blir ett bättre flöde i systemet och förhindrar bland annat igensättningar och korrosion i systemet.

Värmepumpen får förstås också ett skydd mot föroreningar i sina komponenter som plattväxlare och lågenergipumpar.



Kostnaden för filter och montering är 6 300 Kr inkl. moms i samband med installation, sen avgår en del med hjälp av Rot avdraget.

Detta är ett tillbehör och inget nödvändigt i installationen, men en bra investering som skyddar värmepump och VVS installationen i huset.
Detta är som sagt ett väl värt tillbehör som säkrar framtida drift
"
vi satte ett sånt när vi installera bergvärme.
När jag tömmer det ser det ut som coca cola det som kommer ut, så skit samlar det nog.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Är värmesystemet nytt eller befintligt?

Har du haft problem innan?
En ny system. Huset hade pellets panna förut och nu ska ha luft vatten vp.
 
H
Ja självklart. Det borde alla seriösa installatörer ha med i offerten.
BoilerMag anses som det bästa. Har även själv goda erfarenheter av det. Finns filmer på youtube hur stark deras magnet är i test mot konkurenter.
 
S salahunreal skrev:
Hej
Firman ska installer aluft vatten VP imorgon och dem glömde informera mig om magnetfilter, dem har skrivit nedan men jag vet inte mycket om det. Är det bra att ha det?
Vad tycker ni?


"Något jag brukar informera/erbjuda är att vi i samband med installationen kan montera ett externt s.k. magnetitfilter

i radiatorkretsen vilket brukar löna sig i längden som ett förebyggande skydd, detta är ett filter som filtrerar bort föroreningar som

som finns och bildas i värmekretsen.

Konsekvensen blir ett bättre flöde i systemet och förhindrar bland annat igensättningar och korrosion i systemet.

Värmepumpen får förstås också ett skydd mot föroreningar i sina komponenter som plattväxlare och lågenergipumpar.



Kostnaden för filter och montering är 6 300 Kr inkl. moms i samband med installation, sen avgår en del med hjälp av Rot avdraget.

Detta är ett tillbehör och inget nödvändigt i installationen, men en bra investering som skyddar värmepump och VVS installationen i huset.
Detta är som sagt ett väl värt tillbehör som säkrar framtida drift
"
Som novis när det gäller magnetitfilter. Kan man sätta in det i gamla anläggningar? Hur ofta rengöra dessa filter?
 
Inte helt fel med ett sådant filter, det tar hand om en hel skit som annars kan stanna i värmeväxlaren och börja täppa till en del. Är det ett äldre rörsystem som nu en VP sätts på så kanske det måste tömmas för att göra jobbet, så kommer en del av skiten i rören och elmenten att lossna i samband med att luft och vatten blästrar lite på skiten. Viktigast är nog att filtret som ska sitta på returen hålls rent. Det ska då vara en s.k filterboll för att inte behöva släppa ut en massa vatten.

EDit det går bra att sätta in på en äldre anläggning
 
J jonaserik skrev:
Inte helt fel med ett sådant filter, det tar hand om en hel skit som annars kan stanna i värmeväxlaren och börja täppa till en del. Är det ett äldre rörsystem som nu en VP sätts på så kanske det måste tömmas för att göra jobbet, så kommer en del av skiten i rören och elmenten att lossna i samband med att luft och vatten blästrar lite på skiten. Viktigast är nog att filtret som ska sitta på returen hålls rent. Det ska då vara en s.k filterboll för att inte behöva släppa ut en massa vatten.

EDit det går bra att sätta in på en äldre anläggning
Filterboll?
 
Jepp ser ut så här och filtret kan rengöras genom att det går att stänga av helt mot vattnet.
Ett exepel på den, finns på flera ställen
https://www.rinkabyror.se/artiklar/kulventiler-2/filterball/

EDIT du måste ha en segersäkringstång( heter låsringssats på biltema ) för invändigt för att få ut filtret.

Ser ut så här
 
  • Ett set av fyra låsringstång i olika modeller, röda och svarta handtag, presenterade mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H
J jonaserik skrev:
Jepp ser ut så här och filtret kan rengöras genom att det går att stänga av helt mot vattnet.
Ett exepel på den, finns på flera ställen
[länk]

EDIT du måste ha en segersäkringstång( heter låsringssats på biltema ) för invändigt för att få ut filtret.

Ser ut så här
Filterboll är ett skämt mot för Boilermag i effektivitet.
Hur ofta boilermag ska rengöras. Det är värst första tiden då behövs dom rengöras 1-4 ggr första 3 månaderna. Sedan 1 ggr per år så länge man inte gör ingrepp i radiatorkretsen och behöver tömma / fylla på nytt vatten.

Ja det går att eftermontera i befintligt radiatorsystem. Det Följer med kapmall hur långbit som ska kapas av på befintligt rör. Finns att köpa i 22 eller 28 mm rördimention.
(Ja dom finns ännu större för större fastigheter)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.