Tobbe Arnesson skrev:
... men £360 (~4.000,-) är rätt mycket pengar för en sticksåg. :-O

[länk]
Du får se det lite ur en entusiasts perspektiv. Vad tycker du är rimligt att betala för en cykel, och hur många är det rimligt att ha? ;)
 
mattiasp skrev:
Du får se det lite ur en entusiasts perspektiv. Vad tycker du är rimligt att betala för en cykel, och hur många är det rimligt att ha? ;)
250kr. Möjligtvis 500 om det är en gammal militärcykel. Sen några hundra till på vajrar etc när man gör vid den. Det behövs 1 st. Möjligtvis med en cykelkärra till. ;)
 
Frågan var egentligen riktad till Tobbe. Jag hade bara på känn att han gillar cyklar på ett sätt som normala människor tycker är anmärkningssvärt, dvs pss som du och jag gillar maskiner. Jag gillar även cyklar.
 
Jag hade lite känn på det. Skulle bara hjälpa er med en referenspunkt från någon sorts normal(?) cyklist;)

Det verkar absolut gå hand-i-hand det här med cyklar och verktyg, ni är långt ifrån de enda som gillar både och.
 
mattiasp skrev:
Du får se det lite ur en entusiasts perspektiv. Vad tycker du är rimligt att betala för en cykel, och hur många är det rimligt att ha? ;)
Point taken!

Rimligt att betala för en cykel: Upp mot 35.000,-
Rimligt antal cyklar: En! Ja, en ... av varje... DH, Dirt, AM, XC, Single Speed, landsväg, tempohoj, pendlare, Cyclocross, enhjuling osv...
 
Daniel_N skrev:
Jag hade lite känn på det. Skulle bara hjälpa er med en referenspunkt från någon sorts normal(?) cyklist;)

Det verkar absolut gå hand-i-hand det här med cyklar och verktyg, ni är långt ifrån de enda som gillar både och.
hmm.. dina cykelreferenser det är väl knappt ens ekvivalent med Best Tools...:S
 
Okej, nu har jag provkört en 2.000,- sticksåg (Bosch GST 135 CE) och vilken makalös skillnad mot allt skräp jag använt innan! Vem hade kunnat ana!?

Fast det är ändå tveksamt om 4.000,- är vettiga pengar för en stickis. Om jag lyckas köra slut på Boschen får jag väl fundera på vad som kunnat vara bättre.
 
Problemet är att det inte är möjligt att köra slut på en GST 135 CE. Jag håller själv på att försöka motivera en P1cc. Det kan nog gå vägen om jag anstränger mig lite. Det är ju trots allt bara mig själv jag behöver övertyga.

Jag hade tagit höjd för en italiensk CF-lvg med Super Record och snygga och snabba hjul och accepterat utgiften. Nu har jag backat från det, vilket gör att en stickis för 4 lax känns ganska billigt.
 
Redigerat:
Jag tycker du ska din GST 135 på bygget och en Mafell i snickeriet, eller eventuellt på nattduksbordet. Denna tråd har potential att ta över där "En idiots försvarstal" slutade (fast den kanske kommer igång igen).
 
Kan ni förstå att jag, jordens lataste person har 2 cyklar?
En mtb med fjädring och nån gammal crescent race-cykel med sånt där nedåtvänt styre, fast jag har inte cyklat på 5 år. :)

Men du mattiasp, behöver du hjälp att motivera en P1cc så säg till.
Jag är mycket skicklig på att hitta dåliga saker med prylar jag vill byta ut. ;)
 
Jo, jag förstår. Grejen är ju den att jag inte köper begagnade saker och inte heller säljer begagnade saker. Jag måste alltså motivera att ha två stickisar. Just nu är inte det inte det egentliga problemet. Problemet är att jag håller på med en omfattande takomläggning som suger ordentligt med pengar och jag är inte säker på att jag kan binda upp kapital i en massa trevliga grejer, förrän jag vet hur illa det blir med taket. Den nya hojen var planerad till våren, men stickisen vill jag ha NU!
 
mattiasp skrev:
Jo, jag förstår. Grejen är ju den att jag inte köper begagnade saker och inte heller säljer begagnade saker. Jag måste alltså motivera att ha två stickisar. Just nu är inte det inte det egentliga problemet. Problemet är att jag håller på med en omfattande takomläggning som suger ordentligt med pengar och jag är inte säker på att jag kan binda upp kapital i en massa trevliga grejer, förrän jag vet hur illa det blir med taket. Den nya hojen var planerad till våren, men stickisen vill jag ha NU!
Där ser jag redan skälet, jag skulle aldrig våga ge mig på ett takarbete utan att ha dubbla
stickisar!! Lägger den av så gör den det garanterat när man sågat hälften och regnet är på gång;)
 
Hur står sig P1cc mot t.ex Carvex då?

Tittade som hastigast på priset och tyckte det blev fördel till mafell, men så kom jag på att jag bara tittat på festols PS 400 EBQ-Set, så det var ju inte helt rättvisande.

Har inte så mycket erfarenhet olika av sticksågar, men tänkte gå på devisen köp dyrt och köp en gång...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.