Tjena tjena!
Hur mäter man enklast och smidigast ett bjälklag som är skevt. Det ska alltså sättas reglar vid sidan om befintliga för att få det rakt och fint, men hur mäter man enklast? Eller med vad?
 
Rotationslaser ihop med stålskala borde fungera bra, annars blir det väl att använda en kombination av olika långa vattenpass och/eller rätskiva.
 
badtastex skrev:
Rotationslaser ihop med stålskala borde fungera bra, annars blir det väl att använda en kombination av olika långa vattenpass och/eller rätskiva.
Ja rotationslaser med mätsticka med mottagare har jag funderat på, men kanske lika gärna kan skippa det och gå på den lite enklare varianten som du föreslår, borde ju funka lika bra det.
 
Ja, att först hitta högsta punkten och sedan väga in punkter på varje gammal regel borde gå med så enkla hjälpmedel. Kanske kan det vara bra att såga upp en massa "shims" i olika tjocklek så att man kan bygga upp rätt höjd under tiden man mäter.
 
Vill man hålla ner budgeten borde väl ett slangvattenpass vara en lämplig anordning för ändamålet
 
AndersMalmgren skrev:
Rotationslaser behöver inte kosta så mycket, och de har ofta bättre tolerans än vad tillverkarna anger. Jag har haft så mycket nytta av min laser när jag hållit på med golvnivåer. Skulle inte klarat mig lika smidigt utan den!

Jag har denna
[länk]
Den där är jättebra (jag har en likadan). Men någon rotationslaser är det inte!
 
Sorry, linjelaser :D Men ska jag vara ärlig så tycker jag de där motagarna för rotationslaser är ganska jobbiga att jobba med.

edit: Det ger väl säkert lite bättre precision, men det verkar inte spela någon roll för jag bygger med bättre precision än vad hantverkarna klarar av ;)
 
Redigerat:
Linjelaser fungerar fint. Har använt en kombivinkel med libell i för att mäta in höjderna. Mottagare till rotationslaser är sega att jobba med. Ok utomhus men inne...
 
Laser är lite av min favvogrej. Vilket verktyg! Det finns även linjelaser med tillbehören mätsticka och mottagare som fungerar som en rotationslaser. Då får man fler användningsområden för den prylen.

Men som sagt, vet man av sig att den bara kommer bli liggandes sen så fungerar vattenpass + någon form av rätskiva också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.